Svenskar positiva till däckåtervinning – men kunskapen är låg
Svensk Däckåtervinning (SDAB) och Kantar Public avslöjar svenskarnas positiva inställning till däckåtervinning, men låg kunskapsnivå kring processen och möjligheter.
SDAB har i samarbete med opinionsföretaget Kantar Public utfört en undersökning för att kartlägga kunskapsläget om däckåtervinning bland den svenska allmänheten. Resultaten visar att en överväldigande majoritet, 94%, har en positiv inställning till däckåtervinning och att de återvunna däcken omvandlas till nya produkter.
Fredrik Ardefors, vd på SDAB, kommenterar att det är mycket glädjande och motiverande att se det positiva engagemanget för återanvändning av däckmaterial i andra användningsområden. Sedan årsskiftet har företaget en ny verksamhetsmodell med målet att öka materialåtervinningen av uttjänta däck.
Undersökningen visar dock att kunskapen om återvunnet däckmaterial, insamlingsgrad och användningsområden, samt vad däckåtervinningssystemet innebär för konsumenten, är relativt låg. Frida Grunewald, kommunikationsansvarig på SDAB, menar att den nya verksamhetsmodellen erbjuder nya möjligheter att utbilda och informera om däckåtervinning och återvunna däckråvaror.
Svensk Däckåtervinning kommer att fortsätta genomföra opinionsundersökningar för att följa kunskapsutvecklingen bland den svenska allmänheten. Fredrik Ardefors förklarar att de hoppas att den återvunna däckråvaran får en annan roll och ökat värde i samband med att Sveriges däckåtervinningssystem moderniseras.