Svenska tunga lastbilar körde mindre under 2023
Efter två års uppgång föll de svenska tunga lastbilarnas trafikarbeten tillbaka under 2023. De svenskregistrerade tunga lastbilarnas körda kilometer inrikes minskade med 8%, från 3,39 till 3,11 miljarder kilometer. En betydande minskning i transporter av jord, sten och grus bidrog till denna nedgång, enligt Trafikanalys officiella statistik.
Henrik Petterson, statistiker på Trafikanalys, förklarar: “Vi ser relativt stora minskningar i både körda kilometer med och utan last och i transportarbetet, mätt i tonkilometer. Det kan vara ett tecken på en sämre konjunktur för transportnäringen på samma sätt som i den allmänna efterfrågan på varor. Studerar man varuslag ser man att det är stora nedgångar i ‘jord, sten och sand’, vilket till stor del är kopplat till byggbranschen.”
Inrikes trafik dominerar
Inrikes trafik stod för 99% av samtliga transporter och total godsvikt samt för 95% av körda kilometer och transportarbetet, mätt i tonkilometer, för svenskregistrerade tunga lastbilar under 2023. Endast 1% respektive 5% av trafiken utgjordes av transporter över svensk gräns eller inom och mellan andra länder.
Totala transportarbetet minskade med 11% till 42,4 miljarder tonkilometer och antalet körda kilometer sjönk från 3,55 till 3,28 miljarder kilometer. Körda kilometer inrikes minskade med 8% till 3,11 miljarder, där inrikes yrkesmässig trafik med last minskade med 7% till 2,35 miljarder kilometer och inrikes yrkesmässig trafik utan last minskade med 11% till 0,47 miljarder kilometer. Totalt gick 83% av körsträckan med last och 17% utan last.
Minskad efterfrågan på byggmaterial
Bland de olika varugrupperna bidrog minskad efterfrågan på jord, sten och sand mest till nedgången. Transporterad godsmängd för dessa material i inrikes trafik minskade med 25% till 116 miljoner ton, vilket motsvarar nivåerna från sju år sedan. Transportarbetet, mätt i tonkilometer, och antalet transporter för jord, sten och sand minskade med 22–25% under 2023.
Statistisk metod och omfattning
Den officiella statistiken om lastbilstrafik bygger på en urvalsundersökning som sedan räknas upp till uppskattade totalnivåer för trafik och transporter. Statistiken omfattar svenskregistrerade tunga lastbilar med en maxlastvikt om minst 3,5 ton, vilket utgör ungefär 90% av alla svenskregistrerade tunga lastbilar. I statistiken inkluderas hela körsträckan, inte bara sträckan på svensk mark.
Sammanfattning
Minskningen i körda kilometer och transportarbetet bland svenska tunga lastbilar under 2023 är en tydlig indikator på en avmattning i transportnäringen och den allmänna efterfrågan på varor. Den minskade efterfrågan på jord, sten och sand, kopplad till byggbranschen, har haft en betydande inverkan. Trots dessa nedgångar är inrikes trafik fortsatt dominerande inom den svenska tunga lastbilsflottan.