Svenska fordon kör längre
Svenska fordon körde mer under 2022, med en ökning på 2 procent för personbilar och 5 procent för bussar. Trots ökningen ligger körsträckorna fortfarande under nivåerna före pandemin.
Svenskregistrerade personbilar ökade sina körsträckor med 2 procent under 2022 jämfört med året innan, enligt Trafikanalys officiella statistik. Totalt körde dessa fordon 6 485 miljoner mil, men jämfört med 2019, året innan pandemin, var körsträckan fortfarande 3 procent kortare.
Även tunga lastbilar ökade sina körsträckor under 2022, med en uppgång på 2 procent, medan lätta lastbilar förblev oförändrade. Bussarnas samlade körsträcka ökade mest, med hela 5 procent. Trots ökningen ligger bussarnas körsträcka fortfarande 7 procent under nivån före pandemin (2019).
Personbilar stod för 81 procent av den totala körsträckan, följt av lätta lastbilar (12 procent), tunga lastbilar (5 procent) samt bussar och motorcyklar med 1 procent vardera. Sedan 1999 har den totala körsträckan för alla fordonsslag ökat med 22 procent.
Den genomsnittliga körsträckan för personbilar ökade med 1 procent under 2022 till 1 126 mil per bil. I ett längre perspektiv har genomsnittskörsträckan minskat med 15 procent, motsvarande 191 mil, sedan toppnoteringen från 2008.
Bussar uppvisade den största ökningen av samlade körsträckor under 2022, med en ökning på 5 procent. Den genomsnittliga körsträckan per buss ökade med 6 procent under 2022, till 5 295 mil. Långfärdsbussarnas genomsnittliga körsträcka ökade mest, med 40 procent, medan stadsbussarnas ökade med 3 procent. Busstrafiken är fortfarande mindre omfattande än före pandemin (2019), en skillnad på -7 procent.