Stopp för svartarbete på däckverkstäder?

Däckverkstäder
Bild: SFVF

Nu vidtar Sveriges Fordonsverkstäders Förenings åtgärder för att vara Skatteverket behjälplig i kampen mot svartarbete. Regeringen har aviserat att man avser att slå till mot fordonsverkstäder.

Finansminister Magdalena Anderssons och regeringens nya drag mot svartarbete innebär krav på personalliggare i fler branscher, bland annat verkstäder. Detta beräknas ge staten ökade intäkter om 125 miljoner kronor per år.

– Enligt finansministern förbättrar detta konkurrensen för de företag som gör rätt för sig och jag är beredd att hålla med, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

En personalliggare är en förteckning över vilka som arbetar på verkstaden och när de har börjat och slutat varje arbetspass. Oftast är liggaren i elektronisk form och ska alltid vara ifylld. När Skatteverket gör kontroller jämförs namnen i liggaren mot de som faktiskt finns på arbetsplatsen.

– Den 4 december hade vi vårt senaste möte där vi i branschen återigen ställde vårt kunnande till Skatteverkets förfogande. Till nästkommande möte är också Mekonomen, som representerar verkstäder på både mindre och större orter, Ditec, som representerar rekond-företag i Sverige, Vianor, som representerar däckverkstäder, samt Upplands Motor med större anläggningar som bland annat tillämpar Personlig Service Tekniker (PST) inbjudna, säger Bo Ericsson och fortsätter:

– Utan att skrämmas har vi en del utmaningar framför oss.

Gränsdragningsproblematiken över vilka som ska föras in i systemet är inte klart. I andra branscher ska nästan all personal finnas med, även de som är oavlönade – till exempel personer från bemanningsföretag, praktikanter eller släktingar. Däremot ska en servicetekniker från ett annat företag som tillfälligt utför ett arbete hos verkstaden inte föras in. Vad som händer när en reservdelsman eller en bilförsäljare rör sig mellan verkstaden och andra avdelningar på företaget och hur man ska agera när en bilägare befinner sig inne på verkstaden är några av de många frågor som måste klaras ut.

– Vid en kontroll av Skatteverket kan påföljden bli 12 500 kronor plus 2 500 kronor för varje person som inte är upptagen i liggaren men som bedöms vara verksam i rörelsen. Påföljden blir densamma som när en ur personalen glömmer att stämpla in, vilket tyvärr kan bli kostsamt för verkstaden, säger Bo Ericsson.

About Däckavisen 1161 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!