Sommarvärmen kan skada däcken

Den intensiva sommarvärmen i södra Europa riskerar inte bara människors hälsa, utan även deras däck. Andreas Schlenke från Continentals däckutvecklingsavdelning i Hannover varnar för att lågt däcktryck kombinerat med extrema temperaturer kan vara farligt, särskilt under långa bilresor.
– Kontakten med den heta asfalten och de höga lufttemperaturerna förhindrar att däcket kyls ned. Om däcket har för lågt lufttryck kan däckets sidor deformeras, vilket leder till ökat rullmotstånd och ytterligare uppvärmning av gummit. Alla dessa faktorer, eller om däcket tidigare har skadats av kantsten eller liknande, kan öka risken för punktering, säger Schlenke.
Asfalten kan värmas upp till över 80 grader Celsius även om lufttemperaturen ligger runt 30 grader. Med den nuvarande värmeböljan i södra Europa, där temperaturer har nått upp till 40 grader på vissa platser, kan denna risk öka betydligt.
Schlenke understryker att det är extremt riskabelt att köra med vinterdäck under dessa förhållanden. Gummiblandningen i vinterdäck är mjukare än i sommardäck och kan därför värmas upp mer. “Det här kan vara riktigt farligt”, varnar han. “Förare som tror att de kan spara pengar genom att köra med vinterdäck i höga temperaturer utsätter sig själva och andra för fara eftersom en punktering i höga hastigheter alltid är farligt.”
Å andra sidan, om året-runt-däck är korrekt pumpade, är de säkra att köra med även vid höga temperaturer. De har en slitbana och gummiblandning som är en kombination av sommar- och vinterdäck, vilket gör dem mindre känsliga för värme.
Continental uppmanar alla förare att dricka mycket vätska, hålla sig i skuggan eller inomhus under perioder med höga temperaturer, och att undvika att parkera där bilen och dess däck utsätts för direkt solljus.