Sommarens nyheter inom bilbranschen: självkörande bilar och innovationer

Då sommaren anses för många vara en stund för avkoppling och lediga dagar, kan det även vara en intressant tid för utveckling då många företag och industrier har mer tid att investera på innovation och nytänkande.

Några av årets heta ämnen inom bilbranschen är självkörande bilar som både estimeras kunna köras via asfaltsvägnät och flygande, med strategiska samarbeten som blir mer och mer relevanta. Enligt utvecklaren Louay Eldada så spår han att framtiden kommer innebär fullt självkörande bilar i luften snarare än att dessa blir implementerade på asfaltsvägnät. Eldada som jobbar med just utveckling av fordon tror fullt att något vi kommer se utvecklas mer inom de närmsta åren är vägbanor i luften som stärks utav mjukvaror. Men till skillnad från Elon Musks entusiasm att självkörande fordon kan introduceras i år, tror han att det fortfarande kommer ta lång tid innan vi ser självkörande fordon. Han stärker detta med att förklarar att det för tillfället vore oansvarigt att beblanda dessa fordon i den verkliga trafikmiljön då de hade kunnat skapa kaos i trafiken och anser att vi antagligen inte kommer se robottaxis under detta decenniet.

När det kommer till utveckling så har Tesla tidigare under en längre tid legat i toppen som ett av världens mest innovativa biltillverkare, men på sistone har industrins andra spelare tagit till sig kraft och investerat i utveckling. Enligt en undersökning som nyligen gjordes av konsultfirman PwC så är Daimler, ägaren av Mercedes, det mest innovativa bilföretaget för tillfället. Företaget ficks högst innovationsindex som de andra spelarna och presenterade hela 112 egna innovationer. Bland dessa introducerades en adaptiv farthållare och Digital Light-strålkastarna i Maybach. Dessa digitala strålkastare har vardera en miljon mikroreflektorer som gör det möjligt att styra ljusflödet snabbt och precist. Tack vare kameror och sensorer kan bilen upptäcka trafikanter och faror genom att skicka data till en motor som sedan analyserar och signalerar, och på några millisekunder ges strålkastarna rätt kommando för ljusbild i varje situation.

För många är det en dröm att en dag kunna äga en lyxbil som Tesla eller Mercedes, men av rimliga själ, till exempel ekonomiska eller pga. andra prioriteringar i vardagen, kan dessa drömmar kännas som ljusår bort från att bli uppfyllda. Med hjälp av hårt arbete och år av sparande kanske delar av drömmer kan bli till verklighet, men det är lätt att tappa både hoppet och tålamodet under vägens gång. Men då finns det faktiskt ett sätt att försöka sig på lyckan att på ett snabbt och roligt sätt bli nästa Tesla modells ägare: att spela på EuroJackpot. Här är man med om att bli en av Europas vinnare av en jackpott som alltid startar på 10 miljoner euro, med en maximal jackpot på 90 miljoner euro, där man satsar på 5 nummer plus 2 stjärnnummer. Dragningen sker alltid i Helsingfors och där resultatet presenteras varje fredag. I Sverige har hittills den största vinstsumman nått dryga 30 miljoner kronor, men större vinster utlovas till den som har turen på sin sida.

I förra månaden presenterade BMW att de har ingått ett samarbete med kinesiska teknikjätten Tencent Holdings. Samarbetet innebär att de två företagen gemensamt ska öppna ett datacenter i Kina som ska specialisera sig på att utveckla självkörande bilar. Datacentret kommer att fokusera på att förse bilar med den teknik som de kommer behöva för att köra självmant, med en modell där bilen först kör semi-automatiskt och sedan helt automatiskt. Detta strategiska drag kommer enligt Jochen Goller, chef för BMW i Kina, bidra till att BMW förstärker sin utveckling och innovation. Detta samarbete är ett utav bevisen på att många av industrins spelare försöker förstärka sina positioner inom självkörande bilar där datacenter behövs för att kunna utveckla AI, som hjälper bilarna att lära sig att köra bilarna själva. BMW avslöjade även att de planerar att introducera dessa bilar i Kina under 2021.

Ett annat företag som också nyligen ingick två nya samarbeten är japanska Toyota, som kommer starta ett samarbete med deras underleverantör Denso och kinesiska batteritillverkaren Build Your Dreams. Med Denso kommer Toyota utveckla halvledare och chip för att bilarna ska kunna förse dem med autonom körning, delning och elektrifiering. Med Build Your Dreams, BYD kommer Toyota skapa elbilar som sedan ska lanseras på den kinesiska marknaden i början på 2020.