Skärpta krav på vinterdäck för tunga fordon i Norge

Foto: Continental

Kraven på vinterdäck för tunga fordon skärps, och överträdelser straffas med högre böter. Det kommer också att finnas fler kontroller på vintern, och regeringen har avsatt 20 miljoner norska kronor till vägvägsverket för detta arbete. De nya reglerna träder i kraft den 15 november 2020.

Från och med nästa vinter kan lastbilar endast använda däck märkt med “Alpine symbol” (3PMSF) på styraxeln och drivhjulen. Dessutom infördes strängare krav för kedjor redan den 1 november i år. Nu måste kedjorna anpassas till hjulen – det vill säga du kan inte låna vilka kedjor som helst.

På Continental välkomnas de nya kraven

– Vi har under många år arbetat med vinterdäck speciellt lämpliga för vägtransporter i Norden och tror att detta kommer att vara mycket viktigt för trafiksäkerheten på norska vägar, säger Alexander Clementz, marknads- och systemkoordinator CVT på Continental.

– Förra årets vinter präglades av allvarliga olyckor och krascher. Därför introducerar vi nu strängare krav på vinterdäck för tunga fordon, samt ökade böter för brott mot vinterutrustningskraven. Samtidigt stärker vi kontrollverksamheten i norska vegvesenet med 20 miljoner norska kronor, så att vi får ännu fler kontroller under vinterperioden. Detta är viktiga åtgärder i arbetet för att öka säkerheten och tillgängligheten på norska vintervägar. Farliga lastbilar försvinner från norska vintervägar, säger transportminister Jon Georg Dale i ett pressmeddelande från ministeriet för transport och kommunikation.

– Vi har argumenterat för däck speciellt designade för vinterförhållanden i många år. Vi vet hur extremt viktigt det är med bra däck på alla fordon och har tyvärr inte förvånats över alla olyckor som händer med de fordon som inte har tillräckligt bra däck. Med de nya kraven blir det säkrare att resa på norska vägar under vintern, säger Alexander Clementz.

däckdata compilator