Silly season – vilka kör STCC 2023?

STCC 2023-lansering, Helsingborg. Foto: Oscar Malmlund

Inför 2023 genomgår STCC sitt största skifte sedan starten 1996 när mästerskapet elektrifieras. Men vilka förare och team kommer att tävla i mästerskapet nästa år? Silly season är i full gång, häng med när STCC tittar närmare på vad de vet i dagsläget.

Bilar

Två bilmodeller är hittills bekräftade till STCC 2023 i form av Tesla Model 3 och BMW i4.

Tesla Model 3 avslöjades under lanseringen i Helsingborg och var den första modellen som visades. Det är dock inte avslöjat ännu vilket team som kommer att tävla med den amerikanska modellen som just nu är den mest sålda elbilen i Sverige.

Under årets STCC-final på Mantorp Park avslöjades den andra modellen i form av BMW i4.

Ytterligare två bilmodeller är under byggnation inför 2023 och kommer att avslöjas under vintern.

Team

Hittills har två team bekräftat deltagande i STCC 2023:

Brink Motorsport

Skåne-teamet Brink Motorsport var först ut att bekräfta deltagande i elektriska STCC 2023, något som gjordes redan under Helsinborgs-lanseringen i juni.

Brink Motorsport har tävlat i STCC sedan 2017 och säkrade bronsmedaljen i årets teammästerskap samt silvermedaljen i förarmästerskapet med förare tillika teamdelägare Tobias Brink.

Exion Racing

Värnamo-teamet Exion Racing gjorde STCC-debut i år och slutade på en lovande femteplats totalt i teammästerskapet.

Under Grande Finale på Mantorp drog Exion Racing täcket av sin nya BMW i4 som de kommer att ha tre stycken av i sin storstatsning på mästerskapet till 2023.

Andra team

Ytterligare två team har klara platser i STCC 2023, men har ännu ej avslöjat sina satsningar.

Kommer mästarteamet PWR Racing? Fortsätter Lestrup Racing Team eller ligger all fokus på nya elektriska juniormästerskapet NXT Gen Cup? Fortsätter nykomlingarna Team Auto Lounge Racing sin storsatsning? Får vi se comeback av något tidigare STCC-mästarteam?

Förare

Ännu så länge har ingen förare avslöjats av något team inför STCC 2023, men flera har skrivit på kontrakt inför den kommande säsongen.

Och med det får vi bege oss in i silly season på allvar och spekulera om vilka förare vi kan förvänta oss i mästerskapet nästa år.

Regerande mästaren Robert Dahlgren har provkört prototyperna av de nya elbilarna och hyllat dem som ”helt hysteriska” att köra.

Skellefteå-sonen säkrade sin fjärde titel i år och blev historisk tidigare under säsongen som den mest segerrike STCC-föraren någonsin på 53.

Får vi se Dahlgren i STCC 2023 där han har möjligheten att tangera STCCs mest framgångsrika förare någonsin, Richard Göransson, med fem titlar?

Tobias Brink jagar fortfarande sin första STCC-titel och tog sin andra silvermedalj i år.

Kommer Brink Motorsport-föraren ta ett steg tillbaka som teamdelägare nästa år eller på allvar ge sig in i titelstriden under den nya eran?

Hugo Nerman ledde STCC 2022 tidigare under säsongen men tappade under slutskedet till en sjundeplats totalt.

Tiktok-esset har uttalat sig i media om att han längtar efter stadsracet i Helsingborg, men för vilket team?

Det har börjat gå rykten kring Emma Kimiläinen som tävlade för PWR Racing i STCC säsongerna 2014-2016 där hon bland annat säkrade tre pallplatser.

Finskan har tävlat i formelbilsserien W Series de senaste säsongerna, en serie som dock läggs ner inför 2023 och frigör Kimiläinen på förarmarknaden.

Dessutom uttalade Kimiläinen sig nyligen om STCC där hon sa ”varför inte” på frågan om hon kunde tänka sig att återvända till STCC nästa år.

En annan kvinnlig förare det ryktas om STCC-comeback kring är Mikaela Åhlin-Kottulinsky som agerat utvecklingsförare åt EPWR, företaget som utvecklar de nya STCC-bilarna, och tävlat i Extreme-E under 2022.

Åhlin-Kottulinsky, som är den första kvinnliga STCC-segraren, har tidigare sagt att hon har ett gemensamt mål med PWR Racing om att återuppta tävlandet till 2023.

Oliver Söderström inledde årets STCC-säsong mycket starkt med fem pallplatser från de första fem tävlingshelgerna.

Dessvärre gick andra hälften av säsongen desto tyngre, men han slutade ändå på en hedervärd femteplats totalt med Lestrup Racing Team.

Skåningens planer för 2023 är ännu ej bekräftade, men det har ryktats om ett eventuellt teambyte till det kommande året.

Kommer STCC-veteranen Mattias Andersson köra sin 23:e säsong nästa år?

Trots veteranstatusen var MA:GP-föraren med i titelstriden inför årets final och tangerade sin bästa totalplacering i mästerskapet med fjärdeplatsen.

Mattias Andersson har tävlat i samtliga STCC-reglementen; Super Touring, S2000, TTA och TCR. Kommer Linköpings-sonen vara med om ett femte reglemente nästa år?

Vad gäller förare som inte tidigare tävlat i STCC är en kandidat tidigare Formel E-föraren Joel Eriksson som körde uppvisning med STCC-prototypen PWR002 under Grande Finale på Mantorp Park i oktober.

24-åringen hyllade de nya elektriska tävlingsbilarna och säger att STCC är ”helt klart ett intressant alternativ”.

Det går även rykten kring en mästare från ett annat svenskt racingmästerskap som ska vara i diskussioner med ett existerande STCC-team.

About Däckavisen 1176 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!