Så trogna är svenskarna sitt bilmärke

Svenskarnas lojalitet mot sina bilmärken kanske inte är så stark som många tror. En färsk undersökning från Kamux avslöjar att enbart en liten andel av svenskarna ser sig som helt märkestrogna när det kommer till deras bilval.
Enligt studien, är endast 4 procent av svenskarna helt märkestrogna, vilket innebär att de aldrig skulle överväga att byta bilmärke. I motsats till detta är det en växande trend att vara öppen för märkesbyte; 23 procent uppger att de kunde tänka sig att byta till vilket märke som helst när de köper en ny bil.
Huvudanledningen till att majoriteten inte vill byta märke verkar vara en djup kännedom om nuvarande bilens egenskaper, något som 72 procent angav som deras huvudskäl. En annan signifikant orsak var nöjdheten med den nuvarande bilaffären, en känsla som delades av nästan en femtedel av respondenterna.
Kerim Nielsen, VD på Kamux Sverige, poängterade att varje bilmärke är unikt trots liknande funktioner över olika märken. ”Det är intressant att notera att en stor del av befolkningen inte känner en stark lojalitet till sitt nuvarande bilmärke. De långa väntetiderna på nya bilar under de senaste åren och den ekonomiska situationen har möjligtvis uppmuntrat människor att utforska nya alternativ”, sade han.
Undersökningen har också avslöjat att lojaliteten varierar beroende på det specifika bilmärket. Mercedes-Benz-ägare visar sig vara mer märkestrogna jämfört med andra, med 48 procent som identifierar sig som antingen helt eller delvis märkestrogna. Av dessa kan 17 procent inte föreställa sig att välja ett annat märke vid nästa bilköp. Tesla följer strax efter, med 14 procent av ägarna som inte är beredda att överge märket.
Däremot finns det en ökad öppenhet för märkesbyte bland Dacia- och Mitsubishi-ägare. Enligt undersökningen är ingen av dessa ägare helt märkestrogna, med en stor andel som indikerar att de inte är märkestrogna överhuvudtaget, 61 respektive 52 procent.
Den här nya insikten i svenskarnas bilköpsvanor kastar ljus på en möjlig förändring i hur konsumenter närmar sig bilköp, med en ökad benägenhet att utforska nya alternativ och bilmärken på marknaden.