Så här sköter svenskarna sina däck

slitna däck
Foto: Nokian

Oroande många bilister kör med slitna däck, visar en enkät som Nokian Tyres har gjort. Nya däck köps ofta först när mönsterdjupet inte längre uppfyller lagens minimikrav och däckens säkerhetsegenskaper är dåliga. Säkerheten borde styra när det är dags att köpa nya däck. Premiumdäck är både säkra och slitstarka.

Säkerhet är viktigast för svenskarna när de köper nya däck. Andra viktiga egenskaper är bland annat att däcken är bränsleeffektiva, rullar tyst, är slitstarka och att de inte kostar för mycket, visar enkäten som Nokian Tyres har gjort.

Enligt enkäten (YouGov mars 2021) köper 36 procent av svenska bilister nya sommardäck först när de gamla däcken är så slitna att mönsterdjupet inte längre är lagligt, minst 1,6 millimeter. Endast 19 procent svarade att de köper nya däck när de märker att de inte längre är säkra att köra med. Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige, är oroad över enkätens resultat.

– Det är inte säkert att köra däcken helt slut. När dina sommardäck har fyra millimeter av mönsterdjupet kvar börjar det bli dags att köpa nya däck. Är mönsterdjupet lägre än det så försämras säkerhetsegenskaperna betydligt, speciellt när det gäller risken för vattenplaning. Även risken för stickskador ökar.

När det gäller vinterdäck så ser det inte mycket bättre ut. 32 procent av bilisterna köper nya vinterdäck först när mönsterdjupet på de gamla däcken inte längre är lagligt. 23 procent köper nya däck när de märker att de gamla däcken inte längre är säkra att köra med. Man ska komma ihåg att det är enklare att känna att däcken inte är säkra på vintern än vad det är på sommaren.

Vid köp av nya däck bör man uppmärksamma däckets hela livslängd. Däckets pris påverkas delvis vilken typ av material som används i tillverkningen av däcket. Premiumdäck innehåller gummi- och metallblandningar av högre kvalitet än billiga däck.

– Bra slitstyrka ska dock inte vara det enda kriteriet vid val av nya däck. Säkra köregenskaper ska vara prioritet nummer ett och goda våtegenskaper samt bra skydd mot vattenplaning är viktigt, säger Emil Sundholm.

– Genom att regelbundet skifta framdäck och bakdäck slits däcken jämnare och du kan köra längre med dem. Tyvärr är det inte vanligt att göra så, även om du på det här sättet kan upp till fördubbla antalet körda mil på däcken. Vår enkät visar att endast 19 procent av bilisterna roterar sina däck regelbundet, berättar Emil Sundholm.

Även rätt förvaring av däck mellan säsongerna ökar deras livslängd. Bästa stället att förvara dem är ett svalt och torrt utrymme utan solljus. Nokian Tyres enkät visar att 36 procent av svenska bilister förvarar och byter däck själva. Samma siffra i Finland är 51 procent och i Tyskland 33 procent. I varje land svarade 1 000 bilister, som kör personbil och deltar i beslutet om däckköp, på frågorna i enkäten.

Ett slitstarkt däck är både ett bra ekonomiskt val för konsumenten och det bästa valet för miljön. I Nokian Tyres enkät ställdes även frågor relaterade till miljö. Unga vuxna ser det som viktigt att koldioxidutsläppen ska minskas i däcktillverkningen. Äldre konsumenter är däremot mer oroliga över hur mycket dubbdäck sliter på vägarna.

Nokian Tyres är föregångare på hållbarhet inom däckbranschen och Harri Myllymaa, senior manager på produktutvecklingen på Nokian Tyres, har sedan 2000-talet arbetat med dessa frågor.

– Konsumenterna kopplar ofta ihop hållbarheten med frågor som bränsleförbrukning, däckslitage och återvinningen av däck. Nokian Tyres forskning koncentrerar sig på att hitta nya biobaserade och återvinningsbara råmaterial. När det gäller säkerhet, lägre bränsleförbrukning och däckslitage så har vi redan kommit långt. Därför kan vi vid sidan av dessa viktiga frågor även uppmärksamma andra saker som är viktiga för miljön, säger Harri Myllymaa.

Så här tar svenskarna hand om sina däck:

58 procent kontrollerar mönsterdjupet regelbundet

50 procent kontrollerar lufttrycket regelbundet

41 procent vet hur gamla däcken är

19 procent roterar däck fram till bak och tvärtom regelbundet

20 procent ökar lufttrycket när bilen lastas tungt

22 procent tar bort stenar ur däckspåren regelbundet

About Däckavisen 802 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen