Regeringens mål på 2,5 miljoner el- och gasfordon till 2030 kan gå om intet

däckdata compilator
däck däckbranschen däcktidning

Återigen kan vi läsa om att en elbil har självantänt. I skrivande stund vet ingen varför en Hyundai Kona exploderade och sen brann upp. Ägaren hade parkerat sin oskadade bil i garaget som ligger bredvid villan och efter en stund skedde olyckan.

– Det är oroväckande att ett flertal elbilar har exploderat eller självantänt. Sedan tidigare vet vi att några tillverkare har sänkt kraven på säkerhet i batterier för att kunna ta ur mer kraft. Det i sin tur kan leda till att ett batteri överhettas och får kortslutning. Det finns även elbilar som inte tål att snabbladdas mer än två gånger, därefter måste de långtidsladdas, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Tyvärr läser många bilägare inte instruktionsboken som medföljer (eller är elektronisk) och det kan även bidra till den här typen av allvarliga konsekvenser. Det kan också vara som vid tidigare bränder, att bilägaren kört på något ”skrot” som låg på vägen. Skrotet slog upp under bilen och slog sönder batteriet. Detta orsakade kortslutning och bilbrand.

Ska vi då vara rädda för att köpa en el- eller gasbil?

– Absolut inte, säger Bo Ericsson.

Det sker färre olyckor med gas- och elfordon än med fordon som drivs med konventionella bränslen. Vi vet att det brinner 5 000 bilar årligen i Sverige och utav dessa är det endast en handfull som är elbilar. Samtidigt ska man dock beakta att det inte finns så många, jämfört med de som drivs med fossilt bränsle.

Vi befinner oss för närvarande i lärofasen. Osäkerhet och okunskap kan snabbt övergå till rädsla, eftersom få känner till vilka riskerna är och hur man ska hantera både gas och el-fordon för att minimera dessa. Kunskapen måste öka hos samtliga som berörs. Det gäller från bilägare till verkstäderna som ska reparera elbilarna.

– Den kunskap som vi på SFVF besitter om el- och gasfordon är unik. Därför arbetar nu SFVF fram riktlinjer och en rekommendation för branschen, när det gäller elbilar. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) startar ett projektarbete avseende metan och vätgasfordon nu efter sommaren och även här är SFVF med i arbetet. Vi fortsätter nu i augusti att hålla föreläsningar för branschen, vagnparksägare, bilägare med flera, avslutar Bo Ericsson.