Racingdäck blir gaffeltrucksdäck

Continental, en av världens ledande däcktillverkare, visar vägen för en hållbar framtid inom däckproduktionen genom att återvinna racingdäck från Extreme E-serien. Genom en innovativ pyrolysprocess har Continental omvandlat 300 racingdäck från CrossContact Extreme E-serien till en viktig råvara: återvunnen kimrök. Denna återvunna kimrök används nu för att tillverka solida Super Elastic-däck, främst avsedda för gaffeltruckar.
Matthias Haufe, chef för materialutveckling och industrialisering på Continental, understryker vikten av denna process. Återvinning av däck genom pyrolys är en viktig del i Continentals strategi för att öka hållbarheten inom däckindustrin. Företaget har redan börjat använda cirkulära råvaror i sin produktion och siktar på att uppnå 60 procent cirkularitet från däck till däck senast 2050. Målet är att minska användningen av fossila råvaror och samtidigt minska CO2-utsläppen.
I samarbete med Pyrum Innovations arbetar Continental för att optimera och utöka återvinningen av uttjänta däck. Pyrums patenterade pyrolysteknik separerar uttjänta däck i dess grundläggande komponenter – olja, gas och kimrök. Återvunnen olja kan användas för att tillverka kemikalier, medan den återvunna gasen fungerar som energikälla för pyrolysprocessen. Industriell kimrök, en viktig resurs i däcktillverkning och andra industriella gummiprodukter, ökar däckens stabilitet, styrka och hållbarhet.
Continental, som den exklusiva däckpartnern för den helelektriska racingserien Extreme E, har även tagit stora kliv i att använda hållbara material i sina racingdäck. Den andra generationens Extreme E racingdäck består av cirka 43 procent återvunna och förnybara råvaror, inklusive kiseldioxid från aska av risskal och polyesterfibrer från återvunna PET-flaskor genom ContiRe.Tex-tekniken.
Inte bara detta, Continental har även återvunnit däck från tidigare säsonger av Extreme E för att skapa marksten av gummi, vilket bidrar till samhällsprojekt som nya lekplatser i Hannover.
Denna återvinningsinsats är en integrerad del av Continentals hållbarhetsstrategi, med målet att uppnå 100 procent koldioxidneutralitet i hela sin värdekedja senast 2050. Företagets innovativa tillvägagångssätt inom cirkulär ekonomi inte bara ökar hållbarheten utan stärker även dess position som en ledande aktör i däckindustrins framtid.