Pirelli Run Flat – 20 år av innovation

Den största fördelen med Pirellis Run Flat teknik, punkteringsfria däck, som introducerades till Pirellis vägdäck 2001 med hjälp av lärdomarna från rally, är att låta förare fortsätta sin resa även med en punktering, snarare än att vara strandade vid vägkanten.
Det var inom Rally som man testade den här tekniken för första gången, däck med en förstärkt struktur som innebar att bilar kunde fortsätta köra efter en punktering, vilket annars skulle kosta flera minuter i stundens hetta av intensiv konkurrens på en mängd olika vägar.
Oavbruten forskning och utveckling av nya material och processer har hjälpt Pirelli att förbättra körkomforten de senaste åren för bilar utrustade med Run Flat-däck – punkteringsfria däck. Tack vare ny teknik i däckets struktur och framsteg i material som används, finns det ökad komfort för förare och bättre rullmotstånd, med mindre bränsleförbrukning och färre skadliga utsläpp som resultat. Det sätt som dessa däck tar upp ojämnheter på vägen har förfinats över tid, så att de nu ska erbjuda samma komfortnivå som vanliga däck, men med den största fördelen att de kan köra vidare till närmaste verkstad – även utan lufttryck. De biltillverkarare som anger Run Flat-däck i sina handböcker som originaltillbehör bör uppmana föraren att alltid använda däck med denna teknik, även vid byte i slutet av livslängden, för att inte äventyra bilens prestanda.
Reservhjul finns oftast inte i elbilar för att frigöra mer utrymme för batterier. Därför väljer flera tillverkare utökade mobilitetslösningar som Run Flat eller Self-Sealing för att minimera besväret vid en punktering. Skräddarsydda Run Flat-däck gör att bilister kan fortsätta att köra säkert, även med en punktering på elektriska fordon. Run Flat-tekniken kommer också att spela en viktig roll i framtida autonoma körsystem genom att hjälpa fordonet att förbli under kontroll även i en nödsituation.
Under de senaste 20 åren har Pirellis ingenjörer utvecklat mer än 1 000 olika typer av däck med Run Flat-teknik, vilket gör det möjligt för förare att fortsätta köra 80 kilometer med en maximal hastighet på 80 km / h för att så småningom byta ut däcket. Det är en lösning som har antagits av många olika biltillverkare, som har Run Flat däck som originalutrustning på sina nya bilar – som tex BMW, Mercedes-Benz och Alfa Romeo. Under dessa två decennier har Pirelli producerat mer än 70 miljoner punkteringsfria däck varav några har monterats på de mest kraftfulla och prestigefyllda bilarna på senare tid, inklusive hela BMW- och Mini-sortimentet , en väsentlig del av Mercedes-serien, Alfa Romeo Giulia, Audi Q5 och Q7.
Det finns mer än ett dussin premium- och prestige-biltillverkare som använder Pirelli-däck med Run Flat teknologin idag, inklusive Alfa Romeo, BMW, Jeep, Mercedes-Benz och Rolls-Royce. Denna teknik finns på mer än 50 modeller av Pirelli-däck som är godkända för användning av biltillverkare. Alla dessa däck är försedda med “run flat” -markeringar på sidoväggarna, tillsammans med markeringar som anger den enskilda biltillverkaren de är avsedda för. På vissa däck kombineras denna teknik med Pirelli Elect- och PNCS-bullerreducerande teknik. Den förstnämnda är tillägnad elbilar och fokuserar på lågt rullmotstånd, minskat däckljud, omedelbart grepp och en struktur som kan bära vikten hos ett batteridrivet fordon. PNCS fokuserar istället på att minska upplevt däckljud inuti kupén tack vare användningen av speciellt ljuddämpande material på insidan av däcket. Det finns också en annan teknik för att skydda mot punkteringar: Pirelli Seal Inside. I händelse av en punktering på upp till fyra millimeter bildar ett specifikt ämne inuti däcket en tätning som lindar sig runt det främmande föremålet så snart det tränger in i däcket, vilket förhindrar att luft släpps ut och däcket förlorar tryck. När objektet extraheras tätar samma material upp det resulterande hålet, vilket innebär att förare kan fortsätta att köra säkert och maximal komfort.
Pirellis Run Flat däck är resultatet av Pirellis innovativa MIRS-produktionsprocess, som helt kontrolleras av en dator med ”råa” däck tillverkade av robotar, vilket garanterar ett slutresultat med höga krav på kvalitet och tillförlitlighet. Pirellis Run Flat system använder speciella förstärkningar i de inre sidoväggarna, som klarar av belastning på bilen även utan däcktryck.