Pirelli rapporterar både ökad försäljning och vinst med nästan 20% under första kvartalet.
Pirelli rapporterar en markant ökning av både försäljningsintäkter och vinster före skatt (EBIT), som ökade med 18,4 procent respektive 19,6 procent. Som en följd av ökningen uppgick intäkterna för första kvartalet 2021 till 1 244,7 miljoner euro. Under tiden står andelen försäljning som genereras av så kallade “high value” däck nu för 72,6 procent av de totala intäkterna, en ökning med 3 punkter jämfört med första kvartalet 2020.
- Intäkter: 1 244,7 miljoner euro, en ökning med 18,4% jämfört med första kvartalet 2020 (organisk variation + 24,5%). Intäkter med högt värde 72,6% av de totala intäkterna, +3 punkter jämfört med första kvartalet 2020
- De totala volymerna ökade med 22,2%: + 33,3% Bilvolymer ≥ 18 ”(marknad + 20%)
- Pris/mix + 2,3% första kvartalet 2021 (-1,3% första kvartalet 2020) tack vare överprestation av High Value och förbättrad produktmix
- Justerad ebit: + 19,6% till 168,8 miljoner euro (141,1 miljoner första kvartalet 2020), med en marginal på 13,6% (13,4% under första kvartalet 2020)
- Den justerade Ebit-marginalen, var i linje med företagets förväntningar, minskad effekt av vissa kostnader med en säsongsmässig koncentration under första kvartalet.
- Nettovinst: + 9,6% till 42,2 miljoner euro (+38,5 miljoner euro första kvartalet 2020)
- Nettokassaflöde: -653,5 miljoner euro, en förbättring jämfört med -753,5 miljoner euro första kvartalet 2020) tack vare rörelsekapitalet och förvaltningen av rörelsekapital
- Finansiell nettoställning : -3,911,9 miljoner euro (-3,258,4 miljoner euro den 31 december 2020 och -4,260,7 miljoner euro den 31 mars 2020) på grund av den vanliga säsongsmässiga rörelsekapitalet