Pirelli och Prada sponsrar Luna Rossa Challenge inför America’s Cup 2021
Tillsammans med Prada kommer däcktillverkaren Pirelli att sponsra det italienska seglingssyndikatet Luna Rossa Challenge inför America’s Cup i Nya Zeeland 2021.
Med sin snart 170-åriga historia är America’s Cup den äldsta tävlingen inom segelsporten, som ställer världens mest tekniskt avancerade segelbåtar mot varandra.
Sponsorskapet gäller perioden 2018-2021 och omfattar ett antal regattor, event och aktiviteter. Under 2019 kommer de två första regattorna i America’s Cup World Series äga rum i Medelhavet och för 2020 är ytterligare tre World Series-regattor inplanerade i Europa, USA och Asien. Under 2021 kommer först Prada Cup och sedan den 36:e upplagan av America’s Cup, som sponsras av Prada, hållas i Auckland i Nya Zeeland.
– Pirelli är den ideala partnern inför nästa America’s Cup. Med över ett halvt sekels erfarenhet från världssporter på den absolut högsta tekniska nivån kommer Pirelli att bli en viktigt tillgång i projektet. I den bemärkelsen går det att se sponsorskapet som ett verkligt samarbete mellan laget och Pirelli, säger Patrizio Bertelli, ordförande för Luna Rossa Challenge.
Det här blir Luna Rossas femte försök att vinna America’s Cup. Syndikatet kommer att ha rollen som “Challenger of Record”, vilket innebär att det blir den första utmanaren som ställs mot den nuvarande titelförsvararen, Emirates Team New Zealand.
– Pirelli valde att bli en del av projektet eftersom det innebär både en sportslig och teknisk utmaning, med möjligheten att lyfta Italiens och Pirellis varumärke över hela världen. America’s Cup är den mest prestigefyllda tävlingen inom segling – precis som Formel 1 inom motorsport – med en fantastisk historia och tradition. Sponsorskapet ger oss möjlighet att stärka vårt varumärke inom high-tech och kontakten med kunder i både traditionella kanaler och på digitala plattformar, säger Marco Tronchetti Provera, vd på Pirelli.