Pirelli lanserar nytt HL-däck

Det nya däcket har HL-märkning (heavy load) på sidoväggen som en indikation på dess kapacitet och kan bära 20% mer vikt jämfört med ett standarddäck och 6-9% mer vikt än ett XL-däck av samma storlek.
Lucid Air blir den allra första bilen som använder de nya Pirelli HL-däcken. För denna modell kommer Pirelli P Zero att finnas i följande storlekar: HL 245 / 35R21 99 Y XL på framaxeln och HL 265 / 35R21 103 Y XL på bakaxeln, speciellt utformad för den nya lyxiga elsedanen som produceras och säljs senare i år i USA. I enlighet med Pirellis ”Perfect Fit” -strategi har P Zero-däcken för Lucid Air utvecklats tillsammans med biltillverkaren för att helt uppfylla de nödvändiga prestanda kraven. För att identifiera den specifika designen för den amerikanska tillverkaren kommer dessa däck att märkas med ”LM1” på sidoväggarna.
– Sökandet efter avancerade tekniska lösningar har alltid varit kärnan i Pirellis verksamhet. Den uppmärksamhet vi ägnar åt alla nya former av hållbar rörlighet leder oss nu till teknik som kan förutse biltillverkarnas framtida krav på deras nya el- och hybridfordon, som alltmer kräver specialiserad prestanda på däcken, säger Pierangelo Misani, Pirellis Senior Vice President för FoU och Cyber.
– Lucid Air representerar ett tekniskt genombrott när det gäller effektivitet och prestanda. De nya Pirelli HL-däcken är en integrerad del för att uppnå sådana riktmärken, säger Eric Bach, SVP för produkt och chefsingenjör på Lucid Motors.
Dessa skräddarsydda P Zero däcken kommer också att dra nytta av Pirellis Elect- och PNCS-teknik. Pirelli Elect erbjuder lågt rullmotstånd för att öka räckvidden, minskat vägbuller för att maximera komforten och en sammansättning konstruerad för grepp för att svara på de momentiska kraven för elektrisk transmission, samt en struktur som kan bära vikten på batteripaketet. För att ytterligare öka interiörkomforten hjälper PNCS-tekniken, som består av ett speciellt ljudabsorberande material placerat i däcket, att dämpa luftvibrationer som annars skulle överföras till fordonets insida. Fördelarna med detta system kan kännas både i kupén och utanför bilen.