Pirelli relanserar CN54 för FIAT 500
Pirelli lanserar ett nytt däck till ikoniska Fiat 500 som symboliserade mass-mobilitet i Italien mer än någon annan bil. Detta nya däck utgör en del av Pirelli Collezione: ett sortiment av däck dedikerade till bilar från 1950 till 1980, som kombinerar en klassisk look med modern teknik, samtidigt som däckets övergripande klassiska originalitet finns kvar från ursprunget på 50-talet.
För alla de olika versionerna av Fiat 500 som gjordes från 1957 har Pirelli återskapat Cinturato CN54 i storleken 125R 12”, som ursprungligen lanserades 1972. Detta är ett radialdäck med slitbanemönster och sidovägg som liknar originalet, men tillverkat med modern teknik. Pirelli Collezione däck använder en modern gummiblandning för att ge ökat grepp och förbättrad väghållning på våta ytor, vilket garanterar tillförlitlighet och hög säkerhetsstandard utan att kompromissa med den ursprungliga stilen. Under hela däckets forsknings- och utvecklingsprogram använde Pirellis ingenjörer samma parametrar som de ursprungliga fordonskonstruktörerna använde för att perfekt komplettera bilens upphängning och chassi när den var ny. För att uppnå detta hänvisade de till originalmaterial och design som finns i arkivet Pirelli Foundation i Milano.
Pirelli Collezione togs fram med målet att bevara bilhistoria med ett dubbelt syfte: bibehålla utseendet och körkänslan i de ursprungliga versionerna, men förbättra effektiviteten och säkerheten tack vare modern teknik och produktionsprocesser. Sortimentet började med den legendariska Stella Bianca, som först lanserades 1927, sedan Stelvio som återupplivades 2018 för att exklusivt leverera Ferrari 250 GTO – världens dyraste bil – liksom CA67 (1955) , CN72 (1964), CN36 (1968), CN12 (1968), Cinturato P7 (1974), P5 (1977), P Zero (1984) och P700-Z (1988).
Under hela utvecklingsprocessen för dessa återfödda däck använde Pirellis ingenjörer samma fordonsparametrar som de ursprungliga formgivarna skulle ha förlitat sig på då, men utnyttjade all kunskap och erfarenhet när det gäller material och produktionsprocesser som byggts upp under tiden. Resultatet är en övertygande blandning av prestanda, stil och äkthet. Bilder, planer och annat material som tillhandahålls av Pirelli Foundation-arkivet var en grundläggande del av denna process. Stiftelsen har lagrat alla dokument som rör design, utveckling och produktion av alla Pirelli-däck under åren: inklusive homologcertifikat, mönsterdesign, slitbanemönsterstudier och testresultat samt prislistor och kataloger. Pirelli Collezione-däck finns tillgängliga från specialiserade klassiska däckhandlare, som Longstone Däck, samt från Pirellis flaggskepp P Zero World-butiker i Los Angeles, München, Monaco, Dubai och Melbourne.
För sjuttio år sedan testade Pirellis ingenjörer den första prototypen av ett innovativt däck som födde en hel familj. Då kallades det ännu inte för Cinturato, men det gömde en äkta industrirevolution under slitbanemönstret. Genom däcktillverkningens historia har det varit relativt få verkligt radikala förändringar, men ett av dem var definitivt införandet av radiella däck som Pirelli utvecklade med textil- och metallförstärkning. Det “fantastiska nya däcket med ett eget säkerhetsbälte inuti” – som Cinturato beskrevs av Pirellis marknadsavdelning på den tiden – fortsatte med att utrusta de viktigaste bilarna i sin era. Från början valdes däcket ‘367’ av tillverkare som Lancia men nästa utveckling av detta landmärkesdäck skulle Cinturato väljas till världens mest eftertraktade bilar. Med introduktionen av Cinturato CA67, CN72 och CN73 tog Pirelli fram konceptet med sportdäck för väg – vilket behövdes för att ge så mycket grepp som möjligt för superbilar som Ferrari 250 GT och 400 Superamerica, Lamborghini 400GT och Miura, Maserati 4000 och 5000.
I mitten av 1970-talet kom nästa stora revolution i Cinturato familjen. Det första Cinturato P7, som är skapad för att rally i allmänhet och Lancia Stratos i synnerhet, innehöll banbrytande innovationer såsom ett nylon-bälte men framför allt en ultralåg profil. De första bilarna som tog däcket i bruk var Porsche 911 Carrera Turbo, Lamborghini Countach och De Tomaso Pantera. P7 följdes snabbt av P6: ett däck som var mindre sportigt, men med ett större utbud av potentiella tillämpningar. Sedan var det P5, skapat specifikt för Jaguar, som hade bett Pirelli om det tystaste möjliga däck med maximal körkomfort. På 1980-talet föddes P600 och P700, efterträdarna till P6 respektive P7. Dessa fokuserade på säkerhetsförbättringar, såsom våtgrepp och kurvtagning. På 1990-talet kom P6000 och P7000 ut på marknaden vilket förbättrade säkerheten och prestandan ytterligare. Under tiden hade Pirellis ingenjörer arbetat med ännu en revolution för att utrusta den mäktiga rallybilen Lancia S4. Denna best med sin behövde skräddarsydda däck för att hantera den brutala kraft den kunde generera, och så föddes P Zero. Men det är en helt annan historia …
Under 2009 gjorde Cinturato P7-namnet comeback, med fokus på dess förmåga att minska bränsleförbrukningen och skadliga utsläpp, dess användning av ekologiska material och förbättrad hantering och bromsförmåga. Familjen växte med introduktionen av vinter- och åretrunt-versionerna, som är en del av sortimentet idag och har samlat mer än 400 homologeringar. Detta visar bara hur Cinturato P7 alltid har varit en favorit bland biltillverkare, tack vare dess förmåga att följa de senaste biltrenderna. Cinturato P7 har utvecklats under de senste åren med vad som krävs på moderna bilar med avancerad elektronik, förarassistanssystem, hybrid- och elbilar. Idag bygger den nya Cinturato P7 på detta arv och lanseras redan med 60 homologationer i sitt namn. Mer än någonsin visar det de två vägledande principerna som har utformat dess utveckling från 1950-talet fram till nu: säkerhet och effektivitet.