Pirelli lanserar klassiska däck för Mini

Foto: Pirelli

Ett nytt Pirelli Collezione -däck är tillgängligt för ägare till den legendariska Mini. Pirelli Collezione är en familj av däck avsedda för världens mest ikoniska bilar som byggdes mellan 1950 och 1980, som förenar vintageutseende och modern teknik.

För alla olika versioner av den klassiska Mini (inklusive bilar som byggts under licens av Innocenti) har Pirelli återskapat Cinturato CN54 i storlek 145/70 R12, som ursprungligen lanserades 1972. Detta är ett radialdäck med slitbanemönster och sidovägg som liknar originalet, men är packad med modern teknik. I synnerhet inkluderar detta de senaste gummiblandningarna som erbjuder ökat grepp och förbättrad väghållning på våta underlag, vilket ska garantera tillförlitlighet och höga säkerhetsstandarder utan att äventyra den ursprungliga stilen. Under utvecklingen av detta däck arbetade Pirellis ingenjörer med samma parametrar som de ursprungliga fordonskonstruktörerna använde, för att perfekt komplettera fjädrings- och chassiinställningarna för Minin när den var ny.

Pirelli startade designen av ett Cinturato -däck för Mini, med ett slitbanemönster med namnet 367F, redan 1964. Ett år senare nådde Mini -framgången Italien och Innocenti fick licens att tillverka bilarna i sin Lambrate -fabrik nära Milano, med produktion fortsätter fram till 1975. 1976 utvecklade Pirelli däck för Mini 90 i storlek 145/70 SR12 och Mini 120 i storlek 155/70 SR12. För de sportiga versionerna av bilen, som Innocenti Turbo De Tomaso, gjorde Pirelli sin speciella “breda serie”: radialdäck med ett bredare slitbanemönster och lägre sidoväggar jämfört med traditionellt gummi. På 1980 -talet tillverkade Pirelli P3 för stadsbilar – som utrustade hela Mini -familjen inklusive Red Flame, Check Mate, Studio 2 och Piccadilly specialutgåvor. Mini återföddes år 2000 under BMW: s vinge,

Det “fantastiska nya däcket med ett eget säkerhetsbälte inuti” var hur Pirelli beskrev Cinturato när det lanserades, ett däck som introducerade den radiella strukturen och fortsatte att utrusta världens mest betydelsefulla bilar i mer än 70 år. Med introduktionen av Cinturato CA67, CN72 och CN36 uppfann Pirelli konceptet med sportdäcket för vägen-som behövdes för att ge så mycket grepp som möjligt för epokdefinierande superbilar som Ferrari 250 GT och 400 Superamerica, Lamborghini 400GT och Miura, Maserati 4000 och 5000. Vid mitten av 1970-talet hade nästa stora revolution kommit i form av den första Cinturato P7, med dess nollgradiga nylonbälte och en superlåg profil. De första bilarna som använde den på vägen var Porsche 911 Carrera Turbo, Lamborghini Countach och De Tomaso Pantera. P7 följdes av P6 och P5: föregångarna till P600 och P700 på 1980 -talet, med förbättrad säkerhet när det gällde våtgrepp och kurvtagning. När 1990 -talet kom, fanns P6000 och P7000 på marknaden, vilket förbättrade säkerheten och prestandan ytterligare. Under 2009 gjorde Cinturato P7 -namnet comeback, med inriktning på dess förmåga att minska bränsleförbrukning och skadliga utsläpp, samt användningen av ekologiska material, plus förbättrad hantering och bromsning. Den allra senaste Pirelli Cinturato P7 är ännu säkrare, effektivare och mer hållbar, med en intelligent gummiblandning som anpassar sig till omgivningstemperaturer och körförhållanden. Under 2009 gjorde Cinturato P7 -namnet comeback, med inriktning på dess förmåga att minska bränsleförbrukning och skadliga utsläpp, samt användningen av ekologiska material, plus förbättrad hantering och bromsning. Den allra senaste Pirelli Cinturato P7 är ännu säkrare, effektivare och mer hållbar, med en intelligent förening som anpassar sig till omgivningstemperaturer och körförhållanden. Under 2009 gjorde Cinturato P7 -namnet en comeback, med inriktning på dess förmåga att minska bränsleförbrukning och skadliga utsläpp, samt dess användning av ekologiska material, plus förbättrad hantering och bromsning. Den allra senaste Pirelli Cinturato P7 är ännu säkrare, effektivare och mer hållbar, med en intelligent förening som anpassar sig till omgivningstemperaturer och körförhållanden.

Familjen Pirelli Collezione föddes med målet att bevara fordonshistorien genom däck som tjänar ett dubbelt men kompletterande syfte: att bibehålla utseendet och körkänslan för originalversionerna, men förbättra effektiviteten och säkerheten tack vare modern teknik och produktionsprocesser. Sortimentet är fyllt av legendariska namn, från Stella Bianca, som lanserades första gången 1927, till Stelvio, liksom de nyare Cinturato P7 (1974), P5 (1977), P Zero (1984) och P700-Z (1988) . Bilderna, planerna och annat material från det omfattande Pirelli Foundation -arkivet spelade en grundläggande roll för att reproducera dessa däck. Stiftelsen har bevarat alla dokument som rör design, utveckling och produktion av alla Pirelli -däck genom åren. Pirelli Collezione -däck finns hos specialiserade klassiska däckhandlare,

Mini Minor 850 var den första modellen som designades från grunden av British Motor Corporation och den såldes initialt av två olika märken: Austin och Morris. Den hade två olika namn att matcha: Austin Seven och Morris Mini-Minor. Bilen designades av Alec Issigonis som vardagstransport, men dess tillämpning för motorsport upptäcktes snart. 1961 dök den första Mini Cooper upp som segrade i Rally Monte-Carlo två år senare. Detta var den tid då “minicar” -fenomenet hade kommit ut bra och verkligt också till Italien, med handlingsutrymme och parkeringsplatser i brist på jämförelse med antalet bilar på vägen. Detta orsakade något av en konceptuell omprövning av hur bilar utformades. Produktionen av Mini i Italien började med Mini Minor 850, innan den gick vidare till Cooper 1000 och sedan så småningom Mk2, Mk3, Mini 1000 och Mini 1001. De italienska versionerna av Cooper mötte stor framgång, eftersom de erbjöd bättre trimnivåer än de brittiska versionerna till ett lägre pris. När 1970 -talet närmade sig tog British Leyland (efterträdaren till BMC) två beslut. För det första skulle de göra Mini till ett distinkt fristående varumärke, och för det andra skulle en ny Mini Clubman-lyxversion introduceras. År 1984 fanns det olika mekaniska modifieringar, till exempel skivbromsar fram, för att hålla bilen uppdaterad. År 1997 hade Mini -namnet förvärvats av BMW. År 2019 firade Mini varumärkets 60 -årsjubileum, med den exklusiva Mini 60 Years Edition introducerad. Brittiska Leyland (efterträdaren till BMC) tog två beslut. För det första skulle de göra Mini till ett distinkt fristående varumärke, och för det andra skulle en ny Mini Clubman-lyxversion introduceras. År 1984 fanns det olika mekaniska modifieringar, till exempel skivbromsar fram, för att hålla bilen uppdaterad. År 1997 hade Mini -namnet förvärvats av BMW. År 2019 firade Mini varumärkets 60 -årsjubileum, med den exklusiva Mini 60 Years Edition introducerad. Brittiska Leyland (efterträdaren till BMC) tog två beslut. För det första skulle de göra Mini till ett distinkt fristående varumärke, och för det andra skulle en ny Mini Clubman-lyxversion introduceras. 1984 fanns det olika mekaniska modifieringar, till exempel skivbromsar fram, för att hålla bilen uppdaterad. År 1997 hade Mini -namnet förvärvats av BMW. År 2019 firade Mini varumärkets 60 -årsjubileum, när den exklusiva Mini 60 Years Edition introducerades.

 

About Däckavisen 824 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen