Pirelli introducerar Ice Friction

Pirelli introducerar Ice Friction, ett nytt friktionsdäck med toppbetyg för is-, snö- och våtgrepp. Anpassat för både elbilar och traditionella fordon.
Pirelli har nu lanserat det helt nya friktionsdäcket Ice Friction, utvecklat för att möta de mest krävande vinterförhållandena. Däcket har genomgått omfattande tester vid företagets testanläggning i Flurheden, Sverige, och har dessutom testats oberoende av UTAC, där det fått toppbetyg för sin broms- och accelerationsförmåga på is, snö och våta vägbanor. Med en innovativ slitbanedesign och avancerade gummiblandningar riktar sig Ice Friction till förare som behöver optimalt grepp och säkerhet under vintermånaderna.
Utvecklat och testat i Sverige
Ice Friction har utvecklats vid Pirellis Sottozero Center, en 125 hektar stor testanläggning i Sverige med 19 olika testbanor för snö och is. Däcket har jämförts med ledande konkurrenter i en rad tester, inklusive bromsförmåga och grepp på is och snö samt prestanda på våta vägbanor. Resultaten visar att Ice Friction erbjuder exceptionell kontroll och stabilitet, särskilt på nordiska vintervägar.
En viktig del av däckets prestanda är dess nya slitbanemönster och specialutvecklade gummiblandning. Den avancerade tvåskiktsteknologin innebär att det övre lagret är optimerat för maximalt grepp på is och snö, medan det styvare undre skiktet förbättrar hantering och rullmotstånd.
Anpassat för elbilar
Pirelli har även utvecklat en variant av Ice Friction med sin ELECT-teknologi, speciellt anpassad för el- och hybridbilar. Denna version är utformad för att minska rullmotståndet och därmed optimera räckvidden utan att kompromissa med grepp och säkerhet.
För att ytterligare förbättra komforten har Elect-versionen även Pirellis Noise Cancelling System (PNCS), som minskar bullernivåerna i kupén. Denna teknologi har modifierats för att fungera optimalt även i låga temperaturer genom användning av ett nytt material i ljudabsorberande skummet.
Avancerad teknologi för optimalt grepp
Ice Friction-däcket är designat med en V-formad slitbana som tillsammans med ett sofistikerat nätverk av spår effektivt leder bort vatten och slask. Detta minskar risken för vattenplaning och förbättrar däckets prestanda på både isiga och våta underlag.
Däcket har även:
- Optimerad lamellplacering, vilket förbättrar greppet på lös snö.
- L-formade lameller på skulderpartiet, som ökar stabiliteten och styrresponsen.
- Blixtformade lameller med variabel bredd, för bättre sidostöd och flexibilitet.
Vid sidan av dessa innovationer använder Ice Friction en ny gummiblandning baserad på vegetabiliska oljor och funktionaliserade polymerer. Denna formulering förbättrar däckets prestanda på både is och våta vägar samtidigt som den minskar rullmotståndet, vilket bidrar till bättre bränsleeffektivitet och längre räckvidd för elbilar.
Finns i 44 storlekar
Pirelli Ice Friction kommer att lanseras i 44 olika dimensioner, varav 22 är med Elect-teknologi. Däcket är tillgängligt från februari 2025 och kommer att säljas i Kanada och de nordiska länderna, där vintrarna ställer höga krav på däckens prestanda.