FIA och Formel 1 har föreslagit, och Pirelli har accepterat, ett års förlängning av det existerande exklusiva däckavtalet för att återspegla den ursprungliga avsikten från 2018 och den övergripande tekniska ramen ligger kvar, något som ligger i alla berörda parters intresse.
Det senaste däckavtalet från FIA och Formula 1 2018 gällde leverans av 13-tums däck under säsongen 2020, följt av tre säsonger i rad med 18-tums däck från 2021 till 2023.
COVID-19-pandemin, som även påverkat Formel 1-säsongen 2020, tvingade FIA och Formel 1 att genomföra nödåtgärder som inkluderade ett stopp av däckutvecklingstester under året och uppskjutandet av planerade nya tekniska föreskrifter – som inkluderar 18-tums däck – från 2021 till 2022. Som ett resultat av detta, kommer nuvarande regler med 13-tums däck att användas under 2021-säsongen, med en övergång till 18-tums däck 2022.
– Pandemin orsakade störningar över hela världen och Formel 1 var inte immun mot det. Vi vidtog därför nödvändiga åtgärder för året för att skjuta upp reglerna med ett år till 2022. Vi är mycket stolta över vårt partnerskap med Pirelli och är tacksamma mot dem för deras konstruktiva inställning till denna ändring av leveranserna av däck. Pirelli förstår vilken vilken strategisk roll däcken spelar i F1 och vi vet att de arbetar mycket hårt för att se till att deras produkter representerar den bästa balansen mellan prestanda och hållbarhet i det nya tekniska sammanhanget. Vi ser fram emot säsongen 2021 och vi är alla glada över att de nya bilarna och de nya 18-tums däcken kommer på banan enligt de nya reglerna 2022, säger Stefano Domenicali, formel 1-president och vd.
– Jag vill tacka Formel 1 och Pirelli för deras samarbete, flexibilitet och engagemang för vår sport under denna svåraste period. COVID-19 har gett oss betydande utmaningar i alla aspekter av våra affärer, men genom att arbeta tillsammans på ett förnuftigt, pragmatiskt sätt har vi kunnat säkerställa att den långsiktiga stabiliteten och styrkan i Formel 1 förblir oförminskad. Bytet till 18-tums hjul och däck kommer helt säkert att ge en mer spännande bild av Formel 1-bilar, men det är även en betydande teknisk utmaning som kräver mycket investeringar och utveckling för Pirelli när de fortsätter att leverera däck som kommer att prestera på högsta nivå. Mot bakgrund av detta och det nödvändiga uppskjutandet av de nya förordningarna till följd av pandemin är det bara logiskt att ändra leveranserna av däck därefter, säger Jean Todt, FIA-president..
– Motorsportens värld har också tvingats möta svårigheter som orsakats av Covid-19-pandemin, men FIA och FOM gjorde ett extraordinärt jobb för att organisera ett mästerskap bestående av 17 lopp 2020. Vi är uppenbarligen glada över att ha ingått detta avtal som kommer att förlänga vår närvaro på toppen av världens motorsport fram till 2024. Pirelli har arbetat tillsammans med Formel 1 i mer än 70 år, sedan det allra första loppet 1950, och företaget fortsätter att investera i de högsta tekniska nivåerna av forskning och utveckling, som framgår av introduktionen av 18- tums däck från nästa år. Motorsport är en del av vårt DNA och Formel 1 representerar ett laboratorium under bar himmel som gör det möjligt för oss att tillämpa den kunskap som vi har fått under året i våra däck för vanliga vägar,från början med Ultra High Performance-serien som de mest prestigefyllda bilarna i världen utrustas med, säger Marco Tronchetti Provera, Pirellis vice ordförande och vd.