Pirelli Cinturato P7 för Mercedes C-klass

Pirelli - Mercedes C 2 lr - © Mercedes-Benz AG.

Pirelli har utvecklat två olika typer av däck med säkerhet i fokus som har en gemensam nämnare. För nya Mercedes-Benz C-klass är det komforten från Cinturato P7 såväl som prestandan från P Zero för de mer sportiga modellerna i fokus.

Den senaste Pirelli Cinturato P7 ska leverera utmärkt prestanda i torrt och slår det tidigare Cinturato P7 däcket när det gäller vattenplaning och speciellt under bromsning, där det är 4 meter kortare bromssträcka i 100 km/h. Innovationerna som introducerades av Pirellis ingenjörer förbättrar också den akustiska komforten, tack vare mindre Kupéjud, samt komfort – då däcket kan absorbera gupp på vägen bättre. Däckets totala livslängd har ökar med sex procent, vilket innebär att däcken inte behöver bytas så ofta. För att understryka effektiviteten hos det nya däcket går rullmotståndet ned en klass i genomsnitt (-12 %), vilket minskar bränsleförbrukningen på bilen med fyra procent (mätt på WLTP-cykeln) samt koldioxidutsläppen.

Innovationerna på den nya generationens P7 börjar med slitbanemönstret, som drar nytta av “mekanisk intelligens”, som innehåller kiseldioxid och specifika hartser som ökar greppet samt speciella polymerer: syntetiska elastiska material som är kemiskt modifierade för att förbättra deras interaktion med själva kiseldioxiden. Denna nya gummiblandning, tack vare en förbättrad fördelning av själva kiseldioxidpartiklarna och bättre interaktion mellan dem, gör att däcket kan ändra sitt beteende beroende på körförhållanden och temperatur, vilket ger föraren ett mycket brett arbetsfönster av prestanda.

P Zero designad för nya Mercedes-Benz C-klass ska ge utmärkt hantering i både torrt och vått, perfekt balans, exakt respons på styrinsatser, minskade bromssträckor på torrt som vått med ökat skydd mot vattenplaning. P Zero är synonymt med sportprestanda, som kännetecknas av avancerad teknik som härrör från Pirellis långa erfarenhet inom motorsport. P Zero-däck väljs ut av mer än 50 % av den globala prestigemarknaden, vilket innebär att mer än hälften av de mest eftertraktade bilarna i världen lämnar sina fabriker på Pirelli-däck.

Det finns mer än 770 däckmodeller från Pirelli, vilket understryker det nära tekniska samarbetet mellan de två företagen, där det senaste kapitlet är den nya Mercedes-Benz C-Klass. Bilen som finns tillgänglig med både bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift – drar nytta av en skräddarsydd version av Cinturato P7, som lanserades förra året, och P Zero med den väl beprövade “Perfect Fit”-filosofin. Dessa däck är designade för att integreras perfekt med bilens system tack vare en perfekt balans mellan strukturens styvhet och slitbanemönster under olika belastningar, vilket säkerställer säkerhet och prestanda.

För vinterförhållanden finns Pirelli Winter Sottozero 3: ett däck för den övre delen av premiummarknaden som ger höga nivåer av körprestanda.

I vissa storlekar finns P Zero med PNCS-teknik, som minskar bullret på insidan av bilen från samspelet mellan vägbanan och däcket. Cinturato P7-däcken för den nya Mercedes-Benz C-klassen kommer istället också att finnas tillgängliga med alternativet Self-Supporting Run Flat, punkteringsfria däck för att mildra punkteringar. Detta system garanterar säkerheten genom att hålla bilen stabil även i händelse av en punktering. Tack vare detta system med punkteringsfria däck kan bilar fortsätta köra säkert i 80 kilometer med en maximal hastighet på 80 km/h.

About Däckavisen 1159 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!