Personbilsmarknaden stabil i mars

Personbilsmarknaden i Sverige håller jämna steg, medan lätta lastbilar backar kraftigt. Privatmarknaden fortsätter växa – tjänstebilar tappar mark.
Trots ett fortsatt osäkert konjunkturläge visar nyregistreringarna av personbilar i Sverige på en relativ stabilitet i mars 2025. Enligt färska siffror från Vroom minskade nyregistreringarna marginellt med 0,7 procent jämfört med mars 2024, till totalt 23 911 bilar. På årsbasis ligger dock personbilsmarknaden fortfarande på plus med 5,2 procents ökning hittills under 2025.
Volvo behåller tätpositionen som största bilmärke i mars med 17,9 procents marknadsandel, följt av Volkswagen (14,5%) och Toyota (8,4%). Samtidigt visar privatmarknaden stark tillväxt, upp 8,9 procent i mars och hela 17,8 procent hittills i år. Här dominerar Volkswagen, Toyota och Volvo i tur och ordning. Privatleasing fortsätter att växa och stod för 46 procent av alla privatköp i mars.
Tjänstebilsmarknaden utvecklas däremot svagare. I mars backade den med hela 10,1 procent jämfört med samma månad 2024 och är hittills i år ner 2,3 procent. Volvo är fortsatt störst inom detta segment, med nära 30 procent marknadsandel.
För lätta lastbilar (<3,5 ton) blev mars en svag månad, med en kraftig nedgång på över 30 procent jämfört med samma period 2024. Totalt registrerades 2 903 lätta lastbilar under månaden, vilket speglar en vikande efterfrågan i yrkessegmentet. På årsbasis är segmentet nu ner med 27 procent. Volkswagen, Ford och Renault dominerar i denna kategori.
Andelen laddbara bilar fortsätter att öka men visar samtidigt tecken på förskjutningar inom segmentet. I mars stod elbilar och laddhybrider tillsammans för 61,5 procent av nyregistreringarna – en uppgång från 59 procent samma månad i fjol. Elbilar minskade dock något i andel, från 36 till 35 procent, medan laddhybrider ökade från 23 till drygt 26 procent.
Under mars registrerades 8 381 elbilar, en minskning med 3 procent jämfört med året innan. Volkswagen toppar elbilsförsäljningen, följt av Volvo och Tesla. Däremot ökade registreringen av laddhybrider med 14 procent till totalt 6 316 bilar, där Volvo står för en dominant andel på över 40 procent.
På begagnatmarknaden såldes 32 046 bilar upp till tio år via bilhandeln i mars, vilket motsvarar en minskning med 3,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Antalet dagar i lager var i snitt 71, med en median på 33 dagar – siffror som speglar en fortsatt stabil efterfrågan på nästan nya fordon, trots minskad försäljning.
Sammanfattningsvis visar marsstatistiken en svensk bilmarknad i tydlig omvandling. Medan personbilsförsäljningen håller sig stabil, pressas den yrkesrelaterade försäljningen. Den laddbara bilandelen fortsätter växa, men den rena elbilsboomen tycks ha mattats av något till fördel för laddhybrider – sannolikt en konsekvens av osäker konsumentekonomi och förändrade incitament.