Pekskärmar och mobiler distraherar – bra däck kan rädda

Foto: Nokian

Allt fler funktioner i moderna bilar styrs via en pekskärm istället för att trycka eller vrida på fysiska knappar. Ofta måste man bläddra i olika menyer och undermenyer innan man hittar rätt funktion. Det tar tid och förarens uppmärksamhet flyttas från körningen till skärmen. En annan sak som distraherar är användningen av mobiltelefonen under körningen vilket fortfarande är vanligt, även om det är förbjudet.

Nokian Tyres enkät* bekräftar att bilisterna upplever användningen av pekskärmen och mobilen under körningen som en trafikfara. 36 procent av dem som svarade på enkäten ser mobilanvändningen som en av de största riskerna för trafiksäkerheten medan 24 procent anser att användningen av navigationssystemet under färd är trafikfarligt.

Sedan 1 februari 2018 får man inte använda mobilen och hålla den i handen under körningen. Ändå är det fortfarande mycket vanligt. Under 2019 fick 8 500 bilister böter på 1 500 kronor för mobilanvändning under körning.

Trenden att allt fler av bilens funktioner ska styras via pekskärmen fortsätter och det finns bilmodeller där precis allt, från att öppna handskfacket till att sköta luftkonditioneringen och att sätta på vindrutetorkarna sköts via pekskärmen. Många av systemen är väldigt krångliga och för att till exempel hitta hur man sätter på stolsvärmen kan kräva en hel del fipplande på menyer och undermenyer.

Allt detta gör att du som bilförare måste flytta blicken och uppmärksamheten från vägen till skärmen. Om du samtidigt kör i 90 km/h så förflyttas din bil 25 meter för varje sekund. I tät trafik hinner det ske mycket under ett par sekunder. Studier som amerikanska AAA (American Automobile Association) har gjort visar att föraren kan missa stoppsignaler, gående eller andra fordon när hjärnan är upptagen med mobilen eller skärmen.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) rekommenderar att alltid, när det är möjligt, stanna bilen för att använda pekskärmen. Till exempel bör man inte mata in ny adress i navigatorn eller leta efter musiklistor samtidigt som man kör.

Förarstödsystem i moderna bilar, som till exempel adaptiv farthållare, kollisionsvarning och automatiskt bromssystem, höjer trafiksäkerheten och kan vara räddningen i vissa farliga situationer som orsakas av förarens bristande uppmärksamhet.

Men inget av förarstödsystemen fungerar optimalt utan bra däck. Vid en panikinbromsning spelar däck av hög kvalitet en avgörande roll för att snabbt kunna minska farten.

– Exempelvis är skillnaden på bromssträckan från 80 km/h på vått underlag upp till över 18 meter, fyra billängder, mellan ett däck i klass A och däck i klass F i EU:s däckmärkning. Förarstödsystemen kan inte rädda en farlig situation om inte bilen har däck av hög kvalitet som ger bra våtgrepp och kortast möjliga bromssträcka, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

– Vinterdäck har en gummiblandning som i sommarvärmen blir mycket mjuk. Även däckmönstret är gjort för vinterbruk och ger dåligt grepp på sommaren. Speciellt på våta vägar blir bromssträckan betydligt längre än med sommardäck, varnar Emil Sundholm.

Profilbild
About Joakim Held 724 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!