Ovanliga bilmärket har nöjdast kunder
I en ny konsumentundersökning utförd av Sifo på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil, avslöjas att Seat för första gången toppar listan som bilmärket med de mest nöjda ägarna i Sverige. Undersökningen visade att 95 procent av Seat-ägarna gav sina bilar ett betyg mellan 8-10 på en 10-gradig skala.
– Seat tar ett jättekliv och kan nu stoltsera med att ha Sveriges nöjdaste bilägare, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Medan Seat är ett relativt ovanligt märke i Sverige, kommer Mercedes, en vanligare syn på våra vägar, på en stark andra plats med 94% av ägarna nöjda. BMW, Nissan och Volvo rundar av topp fem med 88, 87 respektive 84 procent. Totalt är det 79 procent av bilägare som ger sina bilar ett betyg mellan 8-10.
Undersökningen visade också att tidigare favoritmärken som Subaru, Toyota och Kia upplevde signifikanta fall i rankning. För bara tre år sedan ledde Subaru listan med 95 procent nöjda ägare. Idag placeras Subaru på elfte plats med endast 77 procent av ägarna som ger deras bilar ett betyg mellan 8-10. Citroën, Ford, Renault och Audi befinner sig alla i undersökningens botten.
– När tidigare topplaceringar skruvar upp förväntningarna, kan det vara att kunderna blir mer kräsna, förklarar Odsberg, när han kommenterar de oväntade förändringarna.
Undersökningen belyste också nöjdheten hos olika grupper av bilägare. Ägare av laddhybrider (82%) och elbilar (81%) tenderar att vara nöjdare än de med bensin- (77%) eller dieselbilar (80%). Kvinnor och äldre individer tenderade också att visa högre nivåer av nöjdhet, med 83 procent av kvinnorna och 86 procent av de i åldern 56-79 år som uttryckte nöjdhet med sina bilar, jämfört med 73 procent och 68 procent av männen och 18-34-åringar, respektive.
För att genomföra undersökningen intervjuades 1020 personer i åldrarna 18-79, som alla har tillgång till bil. Undersökningen genomfördes mellan den 12:e och 16:e januari 2023.