Ökad försäljning för Goodyear

Goodyears försäljning under andra kvartalet och det första halvåret var den högsta på ett decennium, mycket tack vara förvärvet av Cooper.
– Vår försäljning under andra kvartalet och första halvåret var de högsta på ett decennium, vilket återspeglar tillskottet av Cooper Tire, fördelen med starka prissättningsåtgärder på många av våra nyckelmarknader och volymtillväxt, säger Richard J. Kramer, ordförande, vd och president.
– Med ökningen av vår omsättning fortsatte vi att öka intäkterna trots förhöjd inflation och covid-relaterade störningar i Kina. Jag är nöjd med smidigheten och genomförandet som våra team visade under första halvåret, säger Kramer.
Goodyears försäljning under andra kvartalet 2022 uppgick till 5,2 miljarder dollar, en ökning med 31 % jämfört med för ett år sedan. Ökningen drevs av Cooper Tire-fusionen, förbättringar i pris/mix, högre volym och ökad försäljning från andra däckrelaterade verksamheter.
Däckförsäljningen uppgick till 45,6 miljoner enheter, en ökning med 21 % från föregående års period. Volymen för utbytesdäck och originalutrustning ökade med 23 % respektive 17 %, vilket återspeglar tillskottet av Cooper Tire-enhetsvolym och tillväxt i bolagets äldre verksamhet.
Goodyears nettovinst för andra kvartalet 2022 var 166 miljoner dollar (58 cent per aktie) jämfört med en nettovinst på 67 miljoner dollar (27 cent per aktie) för ett år sedan. Det fanns flera betydande poster under perioden, inklusive, på basis av skatt före skatt, en engångsvinst på 95 MUSD på en sale and leaseback-transaktion relaterad till butiksfastigheter i Amerika och en vinst på 14 MUSD relaterad till en tullsats förändring, delvis uppvägd av rationaliseringskostnader på 26 MUSD och pensionsavräkningskostnader på 18 MUSD.
Det justerade nettoresultatet för andra kvartalet 2022 var 131 miljoner USD jämfört med ett justerat nettoresultat på 79 miljoner USD under föregående års kvartal. Justerad vinst per aktie var 0,46 USD, jämfört med 0,32 USD under föregående års kvartal. Belopp per aktie späds ut.
Första halvåret 2022
Goodyears försäljning för de första sex månaderna 2022 var 10,1 miljarder USD, en ökning med 35 % jämfört med samma period 2021, främst på grund av Cooper Tire-fusionen, förbättringar i pris/mix, högre volym och ökad försäljning från andra däckrelaterade verksamheter.
Volymerna för däckenheter uppgick till 90,6 miljoner, en ökning med 25 % från 2021. Leveranserna av ersättningsdäck ökade med 29 %. Denna tillväxt inkluderade ytterligare däckenhetsvolymer relaterade till Cooper Tire-fusionen, som avslutades den 7 juni 2021, fördelen med en starkare efterfrågan från industrin och tillväxt i vår äldre verksamhet. Volymen för originalutrustning ökade med 13 %, drivet av högre fordonsproduktion och nya tillbehör.
Goodyears nettoresultat var 262 MUSD (91 cent per aktie) jämfört med ett nettoresultat på 79 MUSD (32 cent per aktie) under föregående års period. Första halvåret 2022 inkluderade flera betydande poster, inklusive, på basis av skatt före skatt, en engångsvinst på 95 miljoner USD på en sale and leaseback-transaktion relaterad till butiksfastigheter i Amerika och en vinst på 14 miljoner USD relaterad till en tariff- ränteförändring, delvis uppvägd av rationaliseringskostnader på 37 MUSD och pensionsavräkningskostnader på 18 MUSD.
Goodyears justerade nettoresultat för de första sex månaderna 2022 var 236 MUSD (83 cent per aktie), jämfört med en justerad nettovinst på 184 MUSD (76 cent per aktie) under föregående års period. Belopp per aktie späds ut.
Företaget rapporterade segmentets rörelseintäkter på 667 miljoner USD för de första sex månaderna 2022, en ökning med 142 miljoner USD från ett år sedan. Företaget rapporterade också ett fusionsjusterat segments rörelseintäkter på 683 miljoner dollar, vilket exkluderar vissa kostnader som utlösts av Cooper Tire-fusionen, en ökning med 108 miljoner dollar från föregående år. Ökningen i segmentets rörelseresultat återspeglar främst effekterna av förbättringar i pris/mix, Cooper Tire-fusionen, inklusive engångsföreteelser av andra transaktionsrelaterade poster under föregående år, och högre volym. Dessa faktorer kompenserades delvis av högre råvarukostnader samt inflationsmässigt kostnadstryck i löner, förmåner, energi och transporter.