Ökad efterfrågan på vinterdäck för tunga fordon i Norge
I höst träder de nya kraven på vinterdäck för tunga fordon i kraft i Norge. Samtidigt finns det i år en större efterfrågan på nya vinterdäck för tunga fordon från däcktillverkarna.
Det var förra hösten som den norska regeringen införde nya krav på vinterdäck för tunga fordon med en tillåten totalvikt på över 3 500 kg. Från och med den 15 november kan lastbilar endast använda däck märkt med “alpin symbol” (3PMSF) på styrande framaxel och drivhjul.
– Vi ser att det finns ökad uppmärksamhet på marknaden kring att beställa och köpa däck som uppfyller de nya kraven under vintersäsongen 2020. Det finns flera orsaker till detta, men det finns anledning att tro att fler nu har omfamnat de nya reglerna när de köper nya däck. Samtidigt finns det fortfarande några som inte har följt de nya reglerna. Det är därför vi gör vad vi kan för att påminna marknaden, både återförsäljare och lastbilsägare, om att de nya regeländringarna träder i kraft redan i höst, säger Alexander Clementz, marknads- och systemkoordinator CVT på Continental.
Förutom att kraven skärpts har myndigheterna klargjort att överträdelser av kraven kommer att straffas med högre avgifter och fler kontroller under vintern. Under hösten beviljade regeringen 20 miljoner norska norska vägverket för detta arbete.
Förra årets vinter präglades av allvarliga olyckor och fastkörningar. Därför introducerar vi nu skärpta krav på vinterdäck för tunga fordon, samt ökade avgiftssatser för brott mot kraven på vinterutrustning. Samtidigt stärker vi kontrollverksamheten i norska vegvesenet med 20 miljoner norska kronor, så att vi får ännu mer kontroll under vinterperioden. Detta är viktiga åtgärder i arbetet för att öka säkerheten och tillgängligheten på norska vintervägar. Farliga lastbilar kommer att flytta bort från norska vintervägar, sa den dåvarande transportminister Jon Georg Dale när de nya reglerna presenterades förra hösten.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/dekk-og-kjetting