OE-däck från Continental på de mest populära elbilarna

Continental levererar däck för mer än 40 procent av alla e-modeller som tillverkas i Europa. Foto: Continental

Sex av världens tio mest framgångsrika elbilstillverkare förlitar sig på däck från däcktillverkaren Continental.

Continental ökar sin marknadsandel inom däcksegmentet för helt elektriska fordon. Under 2020 förlitade sig sex av de tio tillverkarna med den högsta tillverkningsvolymen på den högteknologiska expertisen hos däcktillverkaren för sin originalutrustning. Bland dessa återfinns till exempel Tesla med sin Model 3 och Model S och Volkswagen med ID.3. Även asiatiska tillverkare, exempelvis BYD, en av Kinas största biltillverkare, förlitar sig på Continentals däck som OEM-utrustning för sina elfordon. Detta understryker produktstrategin och den höga kvaliteten på företagets produkter i segmentet elektromobilitet.

– Helt elektriska modeller finns nu att köpa inom nästan all bilsegment, från trehjuliga mopedbilar, små och medelstora bilar till SUV:ar och prestandasportbilar. Varje fordonstyp kräver individuella däckkonfigurationer. säger Andreas Schlenke, däckutvecklare på Continental. – Detta innebär att det inte bara finns ett enda däck för helt elektriska fordon. Faktum är att vi redan har arbetat i över ett decennium med att utveckla vårt befintliga produktsortiment så att det uppfyller kraven för alla elfordon, och att däcken även hållbart minskar utsläppen från fordon med förbränningsmotor. Samtidigt är nästan hela vårt däcksortiment optimerat för alla drivlinetyper, och merparten av våra produkter återfinns på elfordon idag. För de elfordon som inte redan är utrustade med Continental-däck från fabriken, har tillverkaren nu sommar-, vinter- och året runt-däck i sitt sortiment för nästan alla modeller.


Continental SportContact 6 på Polestar 2.

Enligt undersökningar genomförda av Continental står däck för upp till 20 procent av ett fordons totala motstånd. Följaktligen kan kunderna få extra räckvidd genom att använda däck med optimerat rullmotstånd. Lågt rullmotstånd är därför särskilt efterfrågat på elbilar som fokuserar på effektiv körning. I det här fallet använder många tillverkare EcoContact 6, där Continental använder gummiblandningen Green Chili 2.0 . Den speciella blandningen av naturgummi och andra komponenter uppvisar kraftigt förbättrade egenskaper mot mekanisk deformation. Detta resulterar i lägre rullmotstånd och därför lägre energiförbrukning.

Vid utvecklingen av EcoContact 6 kunden Continental minska rullmotståndet med 15 procent jämfört med föregångaren.


Tillverkare av elfordon väljer däck från hela Continentals portfölj.

Leverantörer av medelstora fordon och fordon i de högre prisklasserna ställer andra krav i sina val av däck. Väghållning, styrprecision och säkerhet i höga hastigheter är viktigare här. Motsvarande tillverkare har valt däck från serierna PremiumContact eller SportContact. Med PremiumContact 6 erbjuder Continental en bra balans mellan effektivitet, sportighet och komfort. SportContact 6 är ett däck avsett för det högprestanda-segmentet, med fokus på väghållning och styrprecision. Tack vare sin stabilitet och bromsprestanda är det utformat för hög säkerhet och höga hastigheter.

– Utvecklingen av däck är alltid en teknisk målkonflikt, förklarar Schlenke. – Till exempel kan ett högt rullmotstånd resultera i ökad säkerhet, men också högre energiförbrukning. Det är där våra ingenjörers skicklighet kommer in, med sin förmåga att förbättra båda dessa dimensioner samtidigt.

Motorljudet finns inte längre, och elbilsförarna lägger därför större vikt vid rulljud. Tillverkare av högkvalitativa fordon med en hög komfortnivå använder därför också ContiSilent-tekniken när de väljer sina däck. Ett speciellt skumskikt absorberar vibrationerna från vägen och minskar därför överföringen av buller in i kupén. Detta är särskilt viktigt för elfordon, eftersom det inte finns något motorljud och elmotorn går mycket tyst.

About Däckavisen 751 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen