Nytt SUV-däck från Hankook

Foto: Hankook

Nu presenteras ett nytt SUV-däck från Hankook avsett för den europeiska marknaden, det nya däcket heter Dynapro MT2.

Hankooks Dynapro MT2 är ett däck som ska vara speciellt lämpat för svår terräng och med detta däck ska ”off road”-entusiaster kunna uppleva en helt ny typ av äventyr. Denna uppföljare till det tidigare däcket Dynapro MT har utrustats med de senaste innovationerna från Hankooks forsknings- och utvecklingscenter Technodome, vilket ska göra det till mest skickliga och extrema terrängdäck som Hankook har utvecklat. Vid marknadslanseringen är Dynapro MT2 tillgängligt i 19 populära dimensioner från 15 till 20 tum.

Med POR-märkningen (Professional Off-Road) har den senaste medlemmen i Dynapro-familjen utvecklats med extrema off-road-förhållanden i åtanke. ”MT”-beteckningen i däckets namn kommer från mud terrain, och det på goda grunder. För att skapa däckmönstret med de breda mellanrummen så användes en programvara för 3D-simulering för utvecklandet av Dynapro MT2:s Terrain Strike Tread Design. Resultatet ska vara ett optimerat väggrepp på underlag som lera, jord, sten, sand och grus.

Hankooks helt nya gjutformsteknik ska göra däcket ännu mer robust än föregångaren Dynapro MT och det gör så att det ser ut som det är sömlöst gjutet från en enda form. Den omslutande slitbanan tillsammans med de nya ”Sidewall Protection Shields” i sidoväggen ska ge extra bra greppförmåga när bilen kör krypande över sten. En extra bred gummikonstruktion skyddar mot punktering. Mönsterblocken är applicerade enligt kugghjulsprincipen och griper tag i varandra, och dessa sträcker sig ut från sidoväggens mitt för att minimera skador på skuldran som uppkommer vid off-road-körning, samtidigt som styvheten i däcket ökar.

– Vi är glada över att kunna erbjuda entusiaster ett däck som har byggts specifikt för att användas offroad och som har konstruerats för att ta sig an den tuffaste möjliga terrängen, men som samtidigt presterar bra på vanliga vägar, säger Sanghoon Lee, vd för Hankook Tire Europe.

De V-formade skulderblocken ska greppa terrängen perfekt och förbättra Dynapro MT2:s redan höga väggrepp vid extrema förhållanden. De självrengörande och tvärgående spåren med integrerade stenejektorer hjälper till att hålla mönstret rent från skräp för att öka väggreppet och skydda mot punktering samt mot skador som uppstår av stenar.

Naturgummit i gummiblandningen har producerats hållbart och dess elasticitet har ökats. Detta ska göra att slitbanan anpassar sig bättre efter mindre ojämnheter och får ett maximalt grepp samtidigt som skyddet för skärskador ökar. Tack vare den höga ytdensiteten så ökar även viskoelasticiteten och greppet i både tuff terräng och på vanliga vägar. Slitbanans design tillsammans med gummiblandningen ska reducerar bullernivån och ger en tystare samt bekvämare körning.

Den extra robusta stommen ska ge stabilitet och precision vid offroadkörning och en bekväm körupplevelse på asfalt. Den sömlösa klinchvajern hjälper till att säkert hålla kvar däcket på fälgen även vid körning i svår terräng med lägre lufftryck.

Det senaste tillskottet i Dynapro-sortimentet är tillgängligt på den europeiska marknaden i över 19 dimensioner. Vissa har den vita ”Dynapro”-skriften samt POR-märkningen på sidoväggen. POR står för Professional Off-Road. Däck av den här typen är speciellt designade för tuff terräng och har en speciell status eftersom de inte faller inom kraven på EU-märkning. De får också köras under vintern i länder där vinterdäck är obligatoriskt trots att de inte har 3PMSF-symbolen. Dynapro MT2 har en M+S-märkning på sidoväggen.

Europaspecifika (metriska) dimensioner från 15 till 17 tum med mönsterbredd från 215 till 315 mm och i profiler från 85 till 70, alla med hastighetsklass Q.

USA-specifika storlekar: Däckdiameter från 28 till 35 tum med mönsterbredd 8,5 och 12,5 tum för fälgdiameter från 15 till 20 tum, alla med hastighetsklass Q.

About Däckavisen 861 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen