Nya sommardäcket Nokian Hakka Green 3 rullar lätt

Foto: Nokian

Bilägare vill att deras sommardäck ska vara säkra även vid regn. De flesta förare vill också köra mer miljövänligt, att däcken ger låg bränsleförbrukning och fler mil samt att de tillverkas av miljövänliga råvaror. Den nya generationens Nokian Hakka Green 3 i produktfamiljen Hakka är utvecklat för varierande nordiska sommarväglag och kombinerar på ett bra sätt säkra köregenskaper på våta vägar med lågt rullmotstånd. Nokian Tyres nya premiumsommardäck rullar säkert och balanserat på regnvåta vägar, sparar bränsle och ger många komfortabla mil.

Den tekniska kärnan i den senaste produkten i Hakka sommardäcksfamiljen från världens nordligaste däcktillverkare är konceptet Green Sense. Det gör att Nokian Hakka Green 3 stannar bilen snabbt och ger ett bra skydd mot vattenplaning på de ofta spåriga nordiska vägar. Köregenskaperna är stabila, känsliga och komfortabla både på våta och torra vägar.

Gummiblandningen Nokian Hakka Green Hybrid för grova nordiska asfaltvägar, i kombination med det skräddarsydda slitbanemönstret, säkerställer utmärkt slitstyrka från tidig vår till kallare höstdagar. Nya hållbara materiallösningar kompletterar däckets gröna natur. Det biobaserade hartset i den miljövänliga gummiblandningen bidrar också till att bilen rullar lättare och säkerställer att däcket har ett utmärkt våtgrepp och slitstyrka.

Slitstyrkan på nya Hakka Green 3 är upp till 35 procent bättre än vad föregångaren har. Den förbättrade slitstyrkan är ett stort steg framåt och ger upp till en extra sommarsäsong mer körning, eller cirka 1 000 mil till, beroende på körsättet. När det gäller våtgrepp så tillhör de flesta däckdimensionerna i klass A, den bästa i EU:s däckmärkning. I det breda sortimentet finns totalt sex däckdimensioner som tillhör i klass A i EU:s däckmärkning vad gäller våtgrepp och rullmotstånd, bland annat marknadens mest populära däckdimension 205/55 R16.

Det omfattande sortimentet av Nokian Hakka Green 3 innehåller dimensioner från 13 till 18 tum och däcket passar speciellt på små och medelstora familjebilar. Ett stort antal dimensioner har utvecklats speciellt för laddhybrider och elbilar. De vanligaste hastighetsklasserna är T (190 km/h), H (210 km/h) och V (240 km/h). De viktigaste marknaderna för den förnyade Hakka sommardäcksfamiljen är de nordiska länderna och Ryssland. Det omfattande sortimentet av dimensioner för Nokian Hakka Green 3 blir tillgängliga för konsumenter under våren 2021.

– Nya Nokian Hakka Green 3 ger de av nordiska konsumenter uppskattade toppmoderna säkerhetsfunktionerna, miljövänligheten och den pålitliga slitstyrkan tillgängliga även för bilförare som kör med de allt mer populära, mindre laddhybrider och elfbilar. Däcket är effektivt och smidigt att köra med i stadstrafiken, på motorvägar och grusvägar på landsbygden, säger Jarno Röytiö produktutvecklingschef på Nokian Tyres.

I en nordisk enkät om sommardäck (Nokian Tyres, mars 2020) var bra våtgrepp och bra skydd mot vattenplaning de viktigaste egenskaperna på ett däck, enligt de som svarade på enkäten. Bränsleeffektivitet och slitstyrka stod också högt upp på önskelistan.

– Nokian Hakka Green 3 har mycket lågt rullmotstånd vilket minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. För den som värdesätter grön bilkörning så sparar den nya produkten upp till 0,6 liter bränsle per 100 km när man jämför skillnaden mellan klasserna A och G i EU:s däckmärkning. Med andra ord, förarens val spelar verkligen en stor roll, säger Jarno Röytiö.

Nokian Hakka Greens  pålitliga säkerhetsfunktioner, förbättrad slitstyrka och miljövänliga materiallösningar är baserade på konceptet Green Sense. Konceptet kombinerar Nokian Tyres decennier långa expertis inom produktutveckling och testning med en forskning efter helt nya slitbanemodeller och materiallösningar.

Det unika konceptet Hakka Green Sense består av en slitbanemodell och gummiblandning som är speciellt utvecklade för krävande nordiska sommarväglag. Det asymmetriska och eleganta däckmönstret Triple Zone är typiskt för däckfamiljen Nokian Hakka och består av olika funktionella zoner som var och en har en specifik roll.

De stora och kraftigt ihop bundna slitbaneklackarna på ytterskuldran ger stabila köregenskaper och exakta styregenskaper. Active Hydro Zone i däckets mittparti ger utmärkt grepp och kontroll både på torra och våta vägar. Däckets mittparti domineras av de robusta huvudribborna. Ribborna närmast den inre skuldran har kraftiga sneda spår av olika djup och längder. De exakt formade spåren bildar ett tätt nätverk som lagrar och leder effektivt bort vatten genom mittribbans spår till de breda huvudspåren. Mönstret ger ett effektivt skydd mot vattenplaning och ett bra våtgrepp även när däcket är slitet.

Nokian Tyres Coanda Technology ser till att vattnet leds snabbt bort från det längsgående spåret på den inre skuldran vilken även det ger ett bra skydd mot vattenplaning. Den böjda rampliknande designen av slitbaneklackarna på innerskuldran accelererar vattenflödet från det längsgående spåret till det tvärgående spåret. Den så kallade Coanda-effekten innebär strömmens (exempelvis vatten) tendens att attraheras till närliggande ytor.

Hakka Green Hybrid gummiblandning i denna nya, miljövänliga och slitstarka produkt representerar den senaste tekniken och innehåller nya biobaserade material. Den extremt slitstarka gummiblandningen som ger lågt rullmotstånd klarar utmärkt krävande och varierande nordiska sommarförhållanden.

– Den funktionella helsilicagummiblandningen anpassar sig till temperaturförändringar vilket ger utmärkt våtgrepp även på våren och på hösten. Det till 100 procent biobaserade hartset i kombination med polymererna i den miljövänliga gummiblandningen minskar rullmotståndet och skapar en extremt flexibel produkt som tål ojämna vägar mycket bra, förklarar Jarno Röytiö.

Den robusta stålbälteskonstruktionen på nya Nokian Hakka Green 3 består av ännu mer tät optimerade ståltrådar. Den robusta stålbälteskonstruktionen ger en lätt men stark konstruktion som ger en exakt styrkänsla vid undanmanöver och filbyten, även i högre hastigheter.

Den flexibla och starka stålbälteskonstruktionen erbjuder många fördelar i kombination med gummiblandningen Nokian Hakka Green Hybrid och ett modernt slitbanemönster. Den stabila styrkänslan gör att filbyten och kurvtagningar kan ske enkelt och kontrollerad. Däckets lägre rullmotstånd är mer miljövänligt och minskar även bränslekostnaderna. Däcket är komfortabelt att köra med och är lika tyst både på asfalt- och grusvägar.

Slitagetesterna som har gjorts i Norden och i Ryssland visar att nya Hakka Green 3 har upp till 35 procent bättre slitstyrka än föregångaren Hakka Green 2.

– Denna ökning av slitstyrkan innebär att däcket klarar upp till en extra sommarsäsong till vilket även är miljövänligt då behovet att köpa nya däck minskar. Dessutom har vi förbättrat punkterings- och skärmotståndet på Nokian Hakka Green 3 genom att öka mängden gummi i mönsterbotten. Detta ger extra slitstyrka på grusvägar och i överraskande situationer genom att stenar och andra föremål inte kan tränga sig in i däckkonstruktionen vilket i värsta fall kan leda till en punktering.

Viktigaste innovationer:

Green Sense Concept. Säkerhet i alla förhållanden, förstklassig slitstyrka och grönare körning. Det unika koncepteet Hakka Green Sense består av Triple Zone-slitbaneinnovationer och gummiblandningen Hakka Green Hybrid, speciellt utvecklad för krävande nordiska sommarförhållanden.

Triple Zones slitbana. Kontrollerad säkerhet och komfort. De stora kraftigt bundna slitbanklackarna på den ytterskuldran stabiliserar körningen och gör att däcket styr exakt. Active Hydro Zone i däckets mittparti ger utmärkt grepp och kontroll både på torra och våta vägar. De exakt optimerade mönsterspåren bildar ett tätt nätverk som lagrar vatten och leder det effektivt bort mellan däcket och vägytan. Nokian Tyres Coanda Technology förhindrar effektivt vattenplaning på däckets inre skuldror. Den bågformade, upphöjda formen av mönsterklackarna på innerskuldran styr och accelererar vattengenomströmningen från de längsgående spåren till de tvärsgående spåren.

Gummiblandningen Nokian Hakka Grön Hybrid. Utmärkt våtgrepp, mycket lågt rullmotstånd och utmärkt slitstyrka. Den funktionella helsilicagummiblandningen anpassar sig till temperaturförändringar vilket ger ett utmärkt våtgrepp både på våren och på hösten. Det till 100 procent biobaserade hartset i kombination med polymererna i den miljövänliga gummiblandningen ger lågt rullmotstånd och en mycket flexibel helhet som tål grova vägar mycket bra.

Däckets bränsleeffektivitetsklassificering enligt EU:s däckmärkning är bland de bästa i branschen, i klass A eller B, vilket sparar bränsle upp till 0,6 liter per 100 km
Det 100 procent biobaserade hartset i den miljövänliga gummiblandningen ger lågt rullmotstånd
Kontrollerad säkerhet

Tack vare konceptet Green Sense stannar Hakka Green 3 bilen snabbt och enkelt samt ger ett bra skydd mot vattenplaning på spåriga nordiska vägar
Det omfattande sortimentet omfattar totalt sex dimensioner som tillhör i högsta klass A i EU:s däckmärkning när det gäller våtgrepp och rullmotstånd
Pålitliga resor

Slitstyrkan är upp till 35 procent bättre jämfört med föregångaren, motsvarande upp till en extra sommarsäsong eller cirka 1 000 extra mil till, beroende på körstil
Extra starkt gummi i mönsterbotten förbättrar punkterings- och skärmotståndet på grusvägar och i överraskande situationer

Profilbild
About Joakim Held 749 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!