Nya Nordman SX3 sommardäck

sommardäck
Nya sommardäcket Nordman SX3 från Nokian. Bild: Nokian Tyres

Nya Nordman SX3 sommardäck ska rulla balanserat och komfortabelt både på våta vägar och på solvarma asfaltvägar. Nokian Tyres uppfinning, Coanda-teknologi, styr och accelererar vattengenomströmningen mellan däcket och vägen och ska ge bra skydd mot vattenplaning. Samma teknik används bland annat på flygplan och F1-bilar.

Däckets robusta konstruktion och gummiblandning för grova asfaltvägar ska ge komfortabla mil även på spåriga vägar. Sortimentet omfattar däckdimensioner från 13 tum till 16 tum och däcket passar till mindre och medelstora familjebilar. Hastighetsklasserna är T (190 km/h) och H (210 km/h). Viktigaste marknader för Nordman sommardäcksfamilj är Norden och Ryssland. Försäljningen till konsumenterna börjar våren 2022.

Nordman SX3 har ett stilrent mönster och en gummiblandning som är skräddarsydd för krävande nordiska förhållanden, vilket ska ge pålitliga säkerhetsegenskaper och utmärkt slitstyrka.

– Nordman SX3 har balanserade köregenskaper som gör filbyten säkra och enkla. Däckets slitbanegummiblandning ger bra slitstyrka på grova nordiska asfaltvägar. På våta vägar ger många innovationer extra säkerhet, säger Marko Rantonen, Product Manager på Nokian Tyres.

Däckets klackmönster och den kraftiga ytterskuldran ska ge exakta och stabila köregenskaper. På mönstrets mittparti finns aggressiva så kallade blade grooves som skär ribborna på mittpartiet. De ska lagra vatten effektivt och leder det vidare till de längsgående spåren.

Coanda-teknologin ska se till att vattnet snabbt strömmar bort mellan däcket och vägen vilket minskar risken för vattenplaning.

– De böjda rampliknade mönsterklackarna på innerskuldrorna leder vatten från de längsgående spåren till de tvärgående spåren. Coanda-fenomenet betyder att en ström tenderar sig att vända mot en närliggande yta. Detta fenomen används bland annat för att förbättra aerodynamiken på flygplansvingar och Formula-1 bilar, berättar Marko Rantonen.

En dubbel effekt mot vattenplaning åstadkoms genom att speciella så kallade trumpet grooves på däckets skulderpartier leder bort vatten från de tvärgående spåren. Däcket ska behåla sina goda egenskaper mot vattenplaning även när det börjar bli slitet.

Slitbanegummiblandningen anpassar sig smidigt efter olika temperaturer och körförhållanden. Den kraftiga slitbanegummiblandningen ska ge bra skydd mot stick- och skärskador och ser till att stenar inte kan tränga sig in i däcket.

Silent Groove Design ska maximera komforten genom att minska däckljudet både inne i kupén och externt. Halvrunda hål i de längsgående ribborna minskar även luftmotståndet vilket minskar bränsleförbrukningen och ger fler mil.

Däck i bra skick ökar trafiksäkerheten betydligt. Slitagevarnare i däckets mittribba (Driving Safety Indicator, DSI) visar mönsterdjupet i millimeter. Slitagevarnaren varnar för ökad risk för vattenplaning. När vattendroppsikonen på slitagevarnaren försvinner innebär det att mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter.

En inforuta som ökar säkerheten ytterligare finns på däcksidan. Där kan däckets placering på bilen och lufttrycket kan markeras. Där finns även en ruta där man kan markera fälgarnas åtdragningsmoment, vilket ytterligare ökar säkerheten.

Nordman sommardäck är utvecklade för att klara varierande temperaturer och de ska rulla säkert även på sämre vägar. I det förnyade sortimentet finns däck för de flesta bilmodeller. Nordman SZ2 är utvecklad för snabb körning och ska vara lätt att köra med både på våt och torr asfalt. Nordman S2 SUV ska vara ett säkert och effektivt val för körning på både asfalt och grusvägar.

Nordman sommardäck tillhör Nokian Tyres mellansegment i det mångsidiga sortimentet av sommardäck.

About Däckavisen 861 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen