Nya Nokian Hakkapeliitta® R5

Bild: Nokian Tyres

Nya Hakkapeliitta R5 för personbilar och Hakkapeliitta R5 för SUV:ar och crossovers ska ge säkra och smarta köregenskaper på alla vinterväglag. Nya produktsortimentet Hakkapeliitta R5 ger säkerhet i dess renaste form, en innovativ kombination av rent vintergrepp, låg ljudnivå och körkomfort. Hakkapeliitta R5 EV för el- och hybridbilar är produktfamiljens specialprodukt.

Nokian Tyres presenterar sitt nya flaggskepssortiment av dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden. Nya Hakkapeliitta R5 för personbilar och SUV:ar ger ett utmärkt isgrepp och komfortabla samt hållbara köregenskaper i nordiska vinterförhållanden. Vintersäkerhetsegenskaperna på de nya produkterna är ett resultat av en ny mönsterdesign, innovationer som nya Arctic Grip Crystals, omfattande tester och målmedvetet forskningsarbete.

– Vårt uppdrag är att se till så att både förare och passagerare får en säker resa på vinterns alla dagar. Vädret kan överraska och bli farligt, men det får inte däcken göra. Ständiga förbättringar från generation till generation är djupt inrotade i vår utvecklingsfilosofi. Överlägset vintergrepp och balanserade köregenskaper som ökar körkomforten och minimerar miljöpåverkan prioriteras i nya Hakkapeliitta R5. Resultatet är ren och skär körglädje, säger Olli Seppälä, produktutvecklingschef på Nokian Tyres.

Produktsortimentet på nya Hakkapeliitta R5 omfattar över 160 produkter, från 14 tum till 22 tum och i hastighetsklasser Q (160 km/h), R (170 km/h) och T (190 km/h). De flesta produkterna är XL-märkta vilket innebär högsta möjliga bärighet. Produkterna börjar säljas till konsumenter hösten 2022. Viktigaste marknader är Norden, Ryssland och Nordamerika.

Nya Hakkapeliitta R5 har utvecklats av Nokian Tyres, världens nordligaste däcktillverkare och uppfinnaren av vinterdäcket. Nokian Tyres är bland de globala ledarna när det gäller säkerhet och hållbarhet och är fast beslutna att fortsätta med det arbetet genom att erbjuda säker, smart och hållbar mobilitet.

Ett nytt slitbanemönster är ett viktigt framsteg när det gäller säkerhet. Den nya mönsterdesignen Double Block Grip ger ett överlägset grepp och utmärkta köregenskaper. Den nya designen syns speciellt på däckskuldrorna. Raden av styva mönsterklackar börjar från mitten och delas upp mot skulderpartierna. Jämfört med sin föregångare Nokian Tyres Hakkapeliitta® R3, har nya Hakkapeliitta R5 40% fler mönsterklackar på skulderpartiet och på mellanpartiet. Ökningen innebär att kontaktytorna mot vägen har 4% mer gummi vilket förbättrar greppet på hala underlag.

Unika Arctic Grip Crystals ger den bästa prestandan på is i den här däckkategorin. De mikroskopiska kristallerna i slitbanegummiblandningen fungerar som små dubbar genom att skapa vassa och slitstarka greppkanter. När däcket slits kommer kristallerna fram och ger en bra greppreserv för däcket.

– Föregångaren, som redan har vunnit flera test, har satt ribban högt, men nya Hakkapeliitta R5 tar prestandan till nästa nivå.

Det nya slitbanemönstret, tillsammans med otroliga nya innovationer som Arctic Grip Crystals och Double Block Grip-design, har gjort det möjligt för oss att dramatiskt öka vintersäkerheten och komforten – de mest värdefulla egenskaperna hos ett dubbfritt vinterdäck. För föraren innebär det en balanserad och förutsägbar körkänsla och lägre energikostnader, eftersom rullmotståndet har sänkts för att körningen ska bli ännu mer hållbar, säger Samu Lepistö, Nokian Tyres utvecklingschef.

Det kompromisslösa utvecklingsarbetet kan kännas tydligt i de övergripande vinteregenskaperna. Jämfört med Hakkapeliitta R3 har prestanda på is och snö ökat med upp till 4 %. Bromssträckan på is är exempelvis upp till 5,6 meter kortare jämfört med föregångaren vid inbromsning vid en hastighet från 0–80 km/h. Nya Hakkapeliitta R5 har även 10 % fler lameller. De täta, datoroptimerade lamellerna fungerar utmärkt på is, snö och barmark. Dessa djupa lameller garanterar att greppet är säkert även när däcket slits. De självlåsande 3D-lamellerna trycker ihop mönsterblocken vid vägkontakt, vilket förbättrar körkänslan vid kurvor och undanmanövrar.

Nya Hakkapeliitta R5 täcker alla nordiska vinterförhållanden och erbjuder förutsägbara egenskaper på barmark, våta, isiga och snöiga vägar. Slask, speciellt mellan körfilerna på en hårt trafikerad motorväg, är ett av de svåraste förhållandena. Huvudspåren på slitbanan är utvecklade för att minska risken för slaskplaning genom att effektivt leda bort vatten och slask mellan däcket och vägen. Mönsterspåren öppnar sig utåt från däckets mittparti mot skulderpartiet och bildar en tydlig väg för genomströmningen av vatten vilket ger ett stabilt och pålitligt grepp på slaskiga och våta vägar.

Nokian Tyres Hakkapeliitta R5. Bild: Nokian Tyres

Ren komfort

Däckljud kan påverka körkomforten avsevärt. Lägre ljudnivåer kan göra resan bekvämare och mindre uttröttande för föraren. De ökade funktionerna för komfort i Hakkapeliitta R5 har uppnåtts genom att man har eliminerat de mest störande ljudtopparna som det mänskliga örat kan urskilja inifrån fordonet. Denna selektiva eliminering minskar ljudnivån i kupén vilket ökar komforten.

Den nya Silent Touch-slitbanedesignen erbjuder bekväm och skön körning tack vare den nya fördelningen av mönsterklackar. Samtidigt som antalet klackar har ökats är de enskilda mönsterklacken och spåren mindre. I kombination med de balanserade mönsterklackarna erbjuder Silent Touch-designen stabila köregenskaper, ökad komfort och behaglig ljudnivå.

Ren miljövänlighet

Lägre rullmotstånd sparar bränsle och utökar räckvidden för eldrivna fordon. Tack vare den lättrullande slitbanedesignen och den nya Green Trace-gummiblandningen har rullmotståndet hos Hakkapeliitta R5 förbättrats ytterligare. Hakkapeliitta R5 har upp till 4,4% lägre rullmotstånd än sin föregångare och upp till 15,5 % bättre rullmotstånd än genomsnittet bland de viktigaste konkurrenternas premiumdäck.* När det gäller elbilar kan räckvidden öka avsevärt. Jämfört med motsvarande andra premiumdäck kan Hakkapeliitta R5 öka räckvidden med 4% vilket kan ge 230 km längre räckvidd under vintern.**

– Vid utvecklingen av nya däck ska miljöaspekter observeras i hela produktionsprocessen och under produktens hela livscykel. Om vi börjar med valet av material har nya Hakkapeliitta R5 utvecklats för att lämna ett lägre koldioxidavtryck. Den nya, miljövänliga Green Trace-blandningen erbjuder säker och grön körning tack vare ingredienser som naturgummi, återvunnet stål, vegetabiliska oljor och tallharts. Vi är stolta över att kunna säga att en tredjedel av den nya blandningen består av förnybara och återvunna material. Nya Hakkapeliitta R5 är tåligt, hållbart och har utmärkt slitstyrka, samtidigt som det är det mest energieffektiva däcket i världen, säger Katriina Markkula, Nokian Tyres utvecklingschef.

Energieffektivitet i siffror

Användningen av vinterdäck med lågt rullmotstånd bidrar till att minska energiförbrukningen. Jämfört med liknande premiumdäck förbrukar bilar med Hakkapeliitta R5 däck 2,8% mindre bränsle. I Finland, till exempel, kan en förare spara i genomsnitt 48 liter bränsle. Det minskar koldioxidutsläppen med omkring 140 kg på fyra år, vilket är den uppskattade livslängden för ett vinterdäck. Indikativa beräkningar visar att elbilar som använder Hakkapeliitta R5 kan spara 170 kWh el under den uppskattade däcklivscykeln på fyra år.

Däck med lågt rullmotstånd har också en positiv samhällspåverkan. Om exempelvis alla personbilar som använder premiumdäck i Finland, Sverige och Norge använde Hakkapeliitta R5-däck under produktens livslängd skulle de uppskattade bränslebesparingarna bli 340 miljoner liter, vilket motsvarar kapaciteten hos omkring 10 000 tankbilar, och koldioxidutsläppen skulle minska med uppskattningsvis 900 000 ton. Fördelarna för samhället av denna koldioxidminskning uppskattas till 54 miljoner euro baserat på de sociala kostnaderna för kol. **

Hakkapeliitta R5 SUV 

Nya Hakkapeliitta R5 SUV är skräddarsytt för att uppfylla behoven hos kraftfulla och stora SUV-modeller och crossovers. Hakkapeliitta R5 SUV är utrustat med samma säkerhetsfunktioner och moderna teknik som personbilsmodellen och ger optimerad stabilitet och slitstyrka samtidigt som den höga belastningen på hjulen hanteras på ett precist och tillförlitligt sätt.

Hakkapeliitta R5 EV

Vid val av däck för ett hybrid- eller elfordon är de mest uppskattade egenskaperna säkerhet, stabilitet, lågt rullmotstånd och låga ljudnivåer. Ett nytillskott i Hakkapeliitta R5-familjen är Hakkapeliitta R5 EV. Hakkapeliitta R5 EV har designats och tagits fram med hjälp av hållbar teknologi som ger maximal säkerhet och komfort samt bättre räckvidd för el- och hybridbilar.

– Elbilar är tystare än traditionella bilmodeller, vilket gör lågt däckljud till en fråga om komfort. I utvecklingen av Hakkapeliitta R5 EV har vi gjort enorma framsteg när det gäller tysta köregenskaper. Det är viktigt, eftersom vi vill att förarna ska få lugn och ro i bilen och minimera bullret i miljön. Nya Hakkapeliitta R5 EV passar perfekt för ett modernt elfordon, säger Hannu Onnela, Senior Engineer på Nokian Tyres.

 

About Däckavisen 1114 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!