Nya Michelin Pilot Sport Cup2 Connect

Foto: Michelin

Nya Michelin Pilot Sport Cup2 Connect har plats för en sensor på insidan av däcket, vilket gör det till det första 100 procent uppkopplade däcket på marknaden. Användaren behöver bara montera Michelin Track Connect sensorerna för att kunna ta del av alla funktionerna och ytterligare optimera däckets prestanda vid bankörning. Michelin Pilot Sport Cup2 Connect är till 80 procent utformat för bankörning och till 20 procent för vanliga vägar.

För att kunna kombinera god vägkänsla och hög effektivitet är konstruktionen av däcket en kombination av två polyesterlager, två stållager och ett lager av polyamid. Dessutom har man nyttjat flera avancerade teknologier.

  • Wavy Summit Architecture: en ”vågig”förstärkning av däckets toppskikt vilket ger snabbare responstid och ökar den sportiga känslan bakom ratten.
  • Dynamic Response Technology: hybridbälte av aramid och nylon med hög täthet som ger exakt körning och förbättrar däckets uppförande under belastning. Bältet som är placerat direkt under slitbanan är starkt och lätt. Aramid/nylon är fem gånger starkare än stål men med motsvarande vikt.

Dessa tekniska förbättringar gör att däcket kan ge högre kurvhastigheter och bra stabilitet vid höga hastigheter. På bana innebär det bättre varvtider men också ökad säkerhet både på bana och på vanliga vägar.

  • Bi Compound Technology: till det asymmetriska icke-rotationsriktade däckmönstret används “Bi-Compound”-teknologi där yttersidan har en specifik elastomer vars styvhet är anpassad för att ge maximalt kurvgrepp på torra vägbanor, och en insida med styvare elastomerer för precision och kontroll.
  • High Molecular Chain: Michelin Pilot Sport Cup2 Connect har en ny gummiblandning med ”funktionella elastomerer”, som gör det möjligt att åstadkomma ett mer homogent material och lägre rullmotstånd (energieffektivitet), men också bättre grepp på våta vägbanor tack vare en högre andel fin silica (kiseldioxid).
  • Track Longevity Technology 2.0: förstärkningar av ytterskuldran gör däcket mer slitstarkt på bana och gör det möjligt att förbättra prestanda och behålla den varv efter varv.

Tack vare dessa nya teknologier ger Michelin Pilot Sport Cup2 Connect en bättre körupplevelse, inte bara ur en subjektiv synpunkt (bättre kontroll över styrning och väghållning tack vare däckets optimerade kontaktyta) utan också rent objektivt. Det nya däcket är 7,29 sekunder2 snabbare efter en serie på tio varv än föregående Michelin Pilot Sport Cup2-däcket. Genom att använda Michelin Track Connects lösning kan man, tack vare rekommendationerna för däcktryck som ges via appen, köra ännu snabbare och mer konsekvent och tjäna 7,40 sekunder[3] efter en serie på 15 varv i rad.

BMW M2 C S blir den första bilmodellen som utrustas med Michelin Pilot Sport Cup2 Connect-däck, (245/35 ZR19 (93Y) XL TL PILOT SPORT CUP 2 * DT1 fram och 265/35 ZR19 (98Y) XL TL PILOT SPORT CUP 2 * DT1 bak) vilket betyder att Michelin Pilot Sport Cup2 Connect är det första sportiga uppkopplade däcket som homologerats som originalutrustning.

Däcket finns även tillgängligt som eftermarknadsdäck i 41 dimensioner (täcker 95 % av marknaden) i dimensioner från 17 till 21 tum. Michelin Pilot Sport Cup2 Connect passar merparten av alla sportbilar på marknaden, från bilar med 200 hk till 750 hk. Det riktar sig till både nybörjare som erfarna förare och gör det möjligt för dem att få en bättre körupplevelse och göra bättre varvtider vid bankörning.

[1] Connect Ready: däcket har utformats med plats för en sensor, ägaren behöver bara montera Michelins Track Connect sensorerna för att däcket ska bli uppkopplat
[2] Intern studie, Porsche 991 GT3 utrustad med MICHELIN Pilot Sport CUP 2 Connect dimension 245 / 35ZR20 och 305 / 30ZR20 på Valencia-banan (07/2018) och Renault Megane 3 RS utrustad med 235 / 35ZR19 Charade på Ladoux-banan N ° 3 (10/2018) efter 10 varv, jämfört med föregående generation MICHELIN Pilot Sport CUP2.
[3] Intern studie certifierad av förrättningsman med Porsche 991 (991) GT3 RS utrustad med MICHELIN Pilot Sport Cup 2 (11/2019) efter 15 varav, jämfört med förra generationen MICHELIN Pilot Sport CUP2. Förhållandena kan variera.

Profilbild
About Joakim Held 544 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen