Ny president för Goodyear Europa
Hakan Bayman har utsetts till president för Goodyears konsumentdäcksverksamhet i Europa, med start från den 1 juli. Bayman kommer att ha sitt säte i Bryssel och rapportera direkt till Chris Delaney, ordförande Goodyear EMEA.
– Hakan har en djup branscherfarenhet inom både kundservice och marknadsföring och jag är enormt säker på hans förmåga att driva värde för våra kunder och göra det enkelt att köpa, äga och rekommendera Goodyear-däck, sa Delaney.
Som President Consumer Europe kommer Bayman att ansvara för övergripande planering och genomförande av affärsenheter i hela regionen. Han har mer än 25 års erfarenhet inom däck, bil och snabbkonsumtionsvaror (FMCG).
Bayman ansluter till Goodyear efter mer än 15 år på Bridgestone där haft flera olika ledningsroller, inklusive Senior Vice President för CIS, Ryssland, Mellanöstern och Afrika (CMA), Global Solutions Strategy Lead i Tokyo och VD för Brisa – Bridgestone Sabancı Tyre i Turkiet.
Innan dess tillbringade Bayman 10 år i FMCG i olika marknadsföringsroller på Kraft, Coca-Cola och Henkel.
I sin nya roll kommer Bayman att fokusera på att identifiera nya initiativ för att accelerera Goodyears konsumentdäcksverksamhet i Europa och fortsätta driva de strategiska investeringar som Goodyear har gjort under de senaste åren. Detta har inkluderat en prisbelönad uppdatering av den europeiska produktportföljen under de senaste 18 månaderna, en justering av företagets distributionsnät för att växa med en dedikerad uppsättning partners, lanseringen av e-handelsalternativ på utvalda europeiska marknader, ett nytt media-partnerskap med Eurosport och en återkomst till internationell motorsport.