Ny isgreppsmärkning på däcksidan

Bild: Nokian

Ny isgreppsmärkning på däcksidan ska göra det lättare för konsumenter att välja däck som passar för krävande nordiska förhållanden.

Europa har som först i världen fått en EU-isgreppsmärkning som visar vilka däck som passar för krävande nordiska förhållanden. Sedan 1 maj är isgreppsmärkningen synlig på däcketiketten men även en märkning på däcksidan blir allt vanligare. På Nokian Tyres produkter finns märkningen på däck som produceras från och med november 2022. Syftet med däckmärkningen är att göra det enklare för konsumenter att jämföra vinterdäck och att hjälpa dem köpa däck som är säkra och som minskar utsläppen.

EU:s nya däckmärkning är bra speciellt för nordiska konsumenter. Från och med i år innehåller däckmärkningen även information om däckets is- och snögrepp och den har också en QR-kod som leder till en omfattande europeisk databank om däck. Som föregångare på vinterdäck har Nokian Tyres sedan länge velat ha en däckmärkning som gör det enkelt att välja säkra däck för varierande förhållanden.

– När information om däckets is- och snögrepp inte var med på däckmärkningen ledde den konsumenterna vilse. Isgreppsmärkningen skiljer nu däck som passar för nordiska förhållanden från andra vinterdäck och märkningen är nu också med på däcksidan. Sedan november 2022 finns isgreppsmärkningen på däcksidan på dubbdäcket Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 och på dubbfria vinterdäcket Nokian Tyres Hakkapeliitta R5, berättar Jarmo Sunnari, global produktchef på Nokian Tyres.

Ska klara isgreppstestet

Förutsättningen för att ett däck ska få isgreppsmärkningen är att det klarar ett isgreppstest som grundar sig på den internationella isgreppsmetoden (ISO 19447). För att få godkänt i testet ska däcket ha minst 18 procent bättre gränsvärden än jämförelsedäcket (standard ASTM F2493). Isgreppsmärkningen gäller i början endast personbilsdäck. Enligt Nokian Tyres kan testmetoden i framtiden användas även på däck för lätta lastbilar.

– Isgreppsmärkningen garanterar att däcket har säkra köregenskaper i krävande nordiska vinterförhållanden. Vi rekommenderar inte användningen av centraleuropeiska vinterdäck i förhållanden de inte är utvecklade för, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Ännu bättre däckmärkning i framtiden

Syftet med förbättringarna på däckmärkningen är att göra det enklare att välja nya däck och att öka körsäkerheten. Det ursprungliga syftet med däckmärkningen var att minska utsläppen och det syftet finns kvar fortfarande.

– QR-koden på däckmärkningen leder konsumenten till en enorm databank som innehåller uppgifter om alla däck som säljs i Europa. Uppgifterna är standardiserade vilket gör det enkelt att jämföra olika däck, säger Jarmo Sunnari.

– I framtiden kommer däckmärkningen även ha information om däckslitage och däckets livslängd, alltså hur många mil man kan köra med däcket. EU har redan beslutat om detta men det kommer att ta flera år innan dessa uppgifter tas med på däckmärkningen. Först ska man utveckla lämpliga testmetoder.

About Däckavisen 1216 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!