Ny generation Nokian Hakkapeliitta Truck E2

Foto: Nokian

Nokians nya generation av Nokian Hakkapeliitta Truck E2 och Hakkapeliitta E2-regummering ska ge grepp, komfort och säkerhet på en ny nivå i vinterväglag.

Förändrade krav från omväxlande arbeten, nya lastbilar och lagar gör att en förbättrad version behövs. Nokian Hakkapeliitta Truck E2 är Nokians nästa generation drivdäck för extrema vinterförhållanden som ska kombinerar grepp och säkerhet med lågt rullmotstånd och en tyst och bekväm resa.

Arbete i extrema vinterförhållanden fordrar extrema däck. Jobb som snöröjning, timmertransporter och liknande sker ofta i djup eller på hårt packad snö och is, på ojämna vägar. Med ett däck som lämpar sig för de flesta axlar är Nokian Hakkapeliitta Truck-produktserien toppen av Nokian Tyres vinterkunnande för lastbilar och bussar. Drivdäcket Nokian Hakkapeliitta Truck E är konstruerat för de mest extrema kraven och  ska minimera behovet av kedjor på slingriga skogsvägar – därav bokstaven E i namnet. Nu bygger nya Nokian Hakkapeliitta Truck E2 vidare på traditionen som ett däck med förbättringar på många områden.

-Jämfört med sin föregångare har Nokian Hakkapeliitta Truck E2 bättre stabilitet och grepp i både djup och hårt packad snö. Greppet håller också längre, tack vare några smarta egenskaper i slitbanemönstret, säger Teppo Siltanen, produktchef på Nokian Tyres.

För de som kör på vintervägar ska dessa förbättringar innebära ökad tillit i alla väder, bekvämare arbetsdagar med mindre behov av kedjor samt mer säkerhet och trygghet.

Några av de främsta konstruktionsegenskaperna med Nokian Hakkapeliitta Truck E2 är lameller i gummit som ska ge ett större djup, långvarigare grepp och mindre slitage. Länkat blocksystem som ska ge enhetlig styvhet och jämnt slitage, medan en öppen mönsterdesign längs mitten och extra djupgående mittlameller ska förlänga däckets livslängd.

Utöver bättre grepp och längre livslängd ska Nokian Hakkapeliitta E2-vinterdäcket även bidra till att spara bränsle och generera mindre oljud.

-Bra grepp och lågt rullmotstånd ses ofta som raka motsatser. Men vi har lyckats minska ljudet från däcken och rullmotståndet och samtidigt förbättra greppet, vilket är goda nyheter eftersom lagarna som reglerar oljud och bränsleförbrukning också skärps, säger Teppo.

-Testförarna har varit väldigt entusiastiska över det här däcket, säger Teppo.

Det robusta Nokian Hakkapeliitta Truck E2-däckets stomme är konstruerat för en eller till och med två regummeringar. Det kompatibla Noktop Hakkapeliitta Truck E2-regummeringsmaterialet och Noktop-regummeringsprocessen ska säkerställa att däckens egenskaper är så lika originalet som möjligt, även den andra gången.

Nokian Hakkapeliitta Truck E2-däcket blir tillgängligt under 3:e kvartalet 2020 i storlekarna 295/80R22.5, 315/80R22.5 och 315/70R22.5. Det kompatibla regummeringsmaterialet för Nokian Noktop Hakkapeliitta E2 blir tillgängligt under 2:a kvartalet 2020 med mönster som passar de flesta storlekarna.

Profilbild
About Joakim Held 694 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!