Nokian Tyres förnyar sitt varumärke
Nokian Tyres ska förnya sitt varumärke för att svara på ändrade konsumentbehov och för att öka sin attraktivitet på företagets strategiska tillväxtområden. Det nya varumärket speglar företagets långa historia, hållbara affärer och nordiska värden.
Som världens nordligaste däcktillverkare har Nokian Tyres varumärke alltid förknippats med hög kvalitet och säkerhet. Även det förnyade varumärket ska respektera dessa värden. Nokian Tyres är ett av de mest hållbara företag inom sin kategori. Det förnyade varumärket visualiserar nordiska värden, omhändertagande och ansvarstagande även mer än tidigare.
– Som ett nordiskt företag är omsorgen om människor och miljö väldigt naturligt för oss. Vi vill bli det bästa valet för krävande konsumenter, för dem som söker trygghet genom att välja senaste teknik och säkerhet och som samtidigt väljer varumärken som tar sitt ansvar för vår planet och dess framtid, säger Hille Korhonen, vd för Nokian Tyres plc.
Nya varumärket stöder global tillväxt
Det förnyade varumärket ska göra Nokian Tyres till ett ännu mer attraktivt val, speciellt på företagets tillväxtmarknader i Nordamerika och Centraleuropa där Nokian Tyres söker lönsam tillväxt även utanför den traditionella vinterdäcksmarknaden.
– Nokian Tyres är en mycket stark spelare, speciellt när det gäller vinterdäck, och vi avser att vara det även i framtiden. Våra starka rötter som en nordisk däcktillverkare och som en pionjär när det gäller krävande förhållanden gör det möjligt för oss att expandera framgångsrikt även inom andra segment, sommardäck och året runt däck inkluderade. Vårt nya varumärke skapar trygghet. På det sättet stödjer det vår tillväxt på ett mycket bra sätt, säger Hille Korhonen.
Det förnyade varumärket inspireras av den enkla estetiska skandinaviska designen. Dess rofyllda färger illustrerar mjukhet och naturella toner. I färgpaletten ingår även i fortsättningen den välkända björkgröna färgen. Den enkla runda formen, baserad på formen av ett däck, används som ett återkommande element.
– För att fira vårt 120-års jubileum och vår långa historia så hämtar vår nya grafiska design inspiration från vårt originaltypsnitt som användes redan på 1900-talet, säger Antti-Jussi Tähtinen, Vice President Marketing and Communications.