Nokian om varför sommardäck kan låta högre på våren

sommardäck nokian

Äntligen sommardäck på bilen och dags för vårens och sommarens många biläventyr. Efter några mil med sommardäck blir många bilägare förvånade, däckljudet är ju fortfarande högt. Hur kan det komma sig, sommardäck ska ju vara tysta och komfortabla. Är det fel på mina däck eller kan det vara hjullagret som låter? Oftast är svaret enkelt, det är varken fel på dina däck eller hjullager utan på våren är asfalten extra grov vilket ökar däckljudet.

I Sverige används en betydligt mer grov asfaltsort än i de andra europeiska länderna. Man märker en tydlig skillnad på däckljudet när man kör över Öresundsbron till Danmark där asfalten är betydligt mer slät än i Sverige. Som argument för den grova asfalten nämns bland annat att den tål bättre slitage och att den dränerar effektivare bort vatten när det regnar.

På våren är den grova asfalten ännu mer grov och det kan dröja innan allt grus som spreds på de hala vägarna under vintern har städats bort. Dessutom kan det vara minusgrader på nätterna och tidiga morgnar vilket gör att gummit på sommardäcken blir hårt. Allt detta gör att däcken låter betydligt mer än normalt.

– Vid den här tiden när man byter till sommardäck är många bilägare oroliga över att det är något fel på däcken när de låter mer än normalt. Men det är inget fel på dem utan något helt normalt tidigt på våren. Asfalten är uppruggad och sliten efter vintern och det krävs att temperaturen stiger och att sommardäcken polerar asfalten slätare innan däckljudet minskar, förklarar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige

Ökar även däckslitaget

I viss mån kan man minska däckljudet genom att öka lufttrycket något. Lågt lufttryck gör att däcket rullar lite trögare vilket skapar mer däckljud. Hur däckljudet märks inne i bilen varierar dock mycket mellan olika bilmodeller, beroende bland annat på hur välisolerad bilen är och vilken typ av däck man har.

Högre däckljud är inte den enda nackdelen med grov asfalt på våren. Även däckslitaget ökar avsevärt. Enligt Nokian Tyres kan slitaget vara upp till fem gånger större än normalt på sommaren. 

– Med rätt körsätt kan du minska däckslitaget betydligt. Undvik kraftiga accelerationer och inbromsningar. Självklart påverkar alltid körsättet däckslitaget men särskilt mycket på vårens extra grova asfalt. Undvik också att köra i de djupa hjulspåren där asfalten är som mest grov och även risken för vattenplaning är stor när du kör i de vattenfyllda spåren, säger Emil Sundholm.

däckdata compilator