Nokian lanserar nytt hamndäck

Bild: Nokian

Det nya framdäcket med släta, extra djupa däckmönstret hos nya Nokian Tyres HTS G2 L-5S hamndäck borga för säkerhet och slitstyrka.

För sträckstaplare, gaffeltruckar och timmerlastare är däckets stabilitet och livslängd avgörande för ett säkert och effektivt arbete på hektiska terminaler. Nokian Tyres HTS G2-hamndäck är särskilt framtaget för detta ändamål. Nu har HTS G2-familjen fått en nytillskott: Nokian Tyres HTS G2 L-5S – ett nytt däck för användning på framaxeln på sträckstaplare.

På en containerterminal är stilleståndstid det sista du behöver. Godset måste hållas i rörelse – pålitligt, förutsägbart och ekonomiskt. Nya Nokian Tyres HTS G2 L-5S framaxeldäck för sträckstaplare i dimensionen 18.00-25 är gjort för långa, hektiska arbetsdagar på asfalt eller betong.

– Vid tung användning av vårt nya framdäck för sträckstaplare håller den extra djupa och slitstarka slitbanan upp till 35 procent längre än motsvarande däck ur den förra generationen, beroende på plats och användningsområde.  Lägg sedan till de stabila och robusta köregenskaperna, den höga lastkapaciteten och ett punkteringsskydd i toppklass, så är det lätt att se att du har att göra med en verklig effektivitetshöjare, säger Kimmo Kekki, produktansvarig vid Nokian Tyres!

Hela Nokian Tyres HTS G2-serien med hamn- och terminaldäck är konstruerad specifikt med tanke på stabilitet och lastkapacitet.

– Särskild uppmärksamhet har ägnats åt däckets flexibla zon, som har fördel av vår särskilda stötdämpande gummiblandning som används i däckstommen. I alla Nokian Tyres HTS G2-däck används den diagonal-däckteknik som nu har vidareutvecklats för att förbättra det nya däcket ytterligare, säger Kimmo Kekki.

Nokian Tyres HTS G2 L-5S har designats för att användas på framaxeln. Det möjliggör en ännu tjockare slitbana än på de tidigare L-4S-modellerna, vilket resulterar i en längre livslängd. Den beprövade gummiblandningen – som redan i tidigare modeller ska ha visat vad den går för – slits långsamt och är tålig mot punkteringsskador, vilket i sin tur ska förhindra oväntad stilleståndstid.

– Allt handlar om kostnaden per timme. Längre däcklivslängd innebär lägre ägandekostnader, vilket i sin tur gynnar verksamhetens konkurrenskraft, säger Kimmo Kekki.

Vid sidan om en optimerad kostnad per timme kan förstklassiga hamndäck med utmärkta köregenskaper öka säkerheten och hållbarheten i hela verksamheten.

– Ju längre däckmönstret håller desto effektivare utnyttjas hela däcket, vilket resulterar i mindre avfall Dessutom är Nokian Tyres hela tillverkningsprocess optimerad för effektiv användning av energi och material, säger Kimmo Kekki..

Alla däck från Nokian Tyres är ett resultat av finsk innovation, forskning och produktutveckling, och samtliga hamndäck från Nokian Tyres designas och tillverkas i Nokians fabrik i Nokia, Finland.

Samtliga Nokian Heavy Tyres-däck och -hjul för tunga transporter bär symbolerna Design from Finland och nyckelflaggan. Dessa symboler visar att produkterna är designade och tillverkade i Finland.

Det nya Nokian Tyres HTS G2 L-5S-däcket kommer att finnas tillgängligt från den 17 januari 2023.

About Däckavisen 1189 Articles
Nordens ledande däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!