Nokian Ground Kare Semi-Slick för grävlastare
Specialdäck för specialanvändning – däcket Nokian Ground Kare Semi-Slick för grävlastare är skräddarsytt för järnvägsbruk.
Arbete på järnväg ställer särskilda krav på grävlastardäck. Hälften av däcket körs på metall, vilket kan ge ojämnt slitage och förkorta däckets livslängd. Nokian Tyres har under flera år fulländat ett specialdäck för järnvägsbruk, och nu ska den unika däckvarianten Nokian Ground King Semi-Slick lösa många av de tidigare typiska problem som uppstod när grävlastare användes på järnvägar.
2019 lanserade Nokian Tyres Nokian Ground Kare, ett allrounddäck för hjulgrävare och grävlastare för arbete på mjuka underlag. Samtidigt lanserades en däckvariant som var optimerad för ett mycket speciellt ändamål: arbete på järnväg. Sedan dess har Nokian Tyres vidareutvecklat konceptet, med det nya däcket Nokian Ground Kare Semi-Slick som resultat.
– När en grävlastare körs på järnvägsräls tenderar däckskuldrorna som körs på metallen att slitas ut snabbt. Däckvarianten Nokian Ground Kare Semi-Slick är utvecklad för den här speciella användningen. Vi har lyckats jämna ut däckslitaget och förbättra livslängden avsevärt, säger Kimmo Kekki, Product Manager på Nokian Tyres.
Nokian Ground Kare Semi-Slick-däcket ser annorlunda ut – det har en slät sektion som täcker ungefär en tredjedel av slitbanan. Den resterande sektionen har samma avancerade mönsterklackar som Nokian Ground Kare-däcket för grävmaskiner.
– Den mönstrade delen av däcket fungerar bra på mjuka underlag och vid vägtransporter. Den släta delen har en tjock och solid gummiskuldra som klarar att nötas mot stål under en tung maskin, så att däcket inte slits ut för tidigt, säger Kimmo Kekki.
– Rapporterna från användarna visar att däcket håller mycket bra. Efter nästan 1 300 timmars användning saknar det släta området fortfarande tecken på slitage. Däcken ger ett mycket gott helhetsintryck, säger norske Nils Arne Mikkelsen, Construction Manager på Infranord Norge.
Däckfamiljen Nokian Ground Kare har ett stålbälte under slitbanan som extra skydd mot stick- och skärskador. Däckstommen har utvecklats för att ge goda stötdämpande egenskaper.
– Däckens stabilitet är avgörande vid alla gräv- och lastningsarbeten, poängterar Kimmo Kekki. Gungningar gör det svårare att kontrollera skopan exakt och gör arbetet mindre effektivt.
– Däcket Nokian Ground Kare Semi-Slick har också en av de högsta lastkapaciteterna på marknaden. Grävlastarna blir allt större och tyngre, säger Kimmo Kekki. Dessutom görs många specialjobb med tunga redskap som kräver stabila däck som grund.
– Även däck med specialegenskaper behöver vara bekväma vid körning på väg. Här briljerar däcket Nokian Ground Kare Semi-Slick. I dag måste du hålla jämna steg med trafikrytmen, säger Kimmo Kekki. Nokian Ground Kare Semi-Slick har större klackar i mitten som möjliggör snabb och stabil körning.
Dessutom minskas vibrationerna vid körning på väg av den stötdämpande struktur som stabiliserar vid arbete.
– Nokian Tyres skapar specialdäck för särskilda behov, sammanfattar Kimmo Kekki företagets designfilosofi.
– Däcket Nokian Ground Kare Semi-Slick är ett bra exempel på vårt out-of-the-box-tänkande som resulterar i nya lösningar på kända problem. Den förbättrade stabiliteten, lastkapaciteten och livslängden kommer att göra arbetet på järnvägar mer effektivt, avslutar Kekki.