Nokian CT släpdäck får högre bärförmåga

Foto: Nokian

Nokian CT jordbruksdäck för släpvagn har konstruerats för de tyngsta belastningarna och de tuffaste underlagen, vilket ska ha lett till stabilitet, lång livslängd och massiv bärförmåga för jord- och entreprenadjobb i många år. Nu får 600/55R26.5-storleken på Nokian CT en uppdatering som ska möjliggöra högre belastning och drifttryck – vilket ska ge bättre drifteffektivitet.

Jordbruks-, kommun- och jordarbeten står inför samma krav på effektivitet som alla andra branscher. Större och mer kraftfulla traktorer kan dra allt större tippvagnar med tyngre last på en gång, hantera snabbare vägtransporter – och få mer gjort på samma tid.

– Nokian CT släpdäck skapades som svar på detta behov av starka men ändå bekväma däck, säger Tero Saari, Product Manager på Nokian Tyres. Vi var tvungna att komma på något nytt som dels kunde hantera de tunga lasterna, men som samtidigt även var ekonomiskt att använda med lång livslängd.

Nokian Tyres har varit en föregångare för lantbruksdäck i många år. Nokian CT släpvagnsdäck, med sin extremt slitstarka och slitagebeständiga radiella struktur för schaktning samt dess tjocka mönster, stora kontaktyta och extra höga hållfasthetskonstruktion är kröningen inom företagets kunskap på däckområdet.

– Nokian CT släpptes 2014 och är fortfarande ett av världens mest robusta och stabila släpdäck, säger Tero Saari. Dessutom visade sig gummiblandningen vara så rejäl att även vi blev förvånade över den långa livslängden hos de första produktionsproverna, ler han.

– Vi ville inte begränsa användningen för mycket, säger Tero Saari. Ute i verkligheten kan samma däck användas för schaktningsarbeten, jordbruk och många andra användningsområden – och Nokian CT släpdäck har visat sig vara värdefullt i samtliga dessa, vilket gör det till ett populärt OEM-däck för släpvagnstillverkare.

För att ytterligare förbättra mångsidigheten hos Nokian CT däcket har Nokian Tyres vidareutvecklat storleken 600/55R26.5 ytterligare.

– Under maximalt driftstryck kan den nya versionen bära upp till 6,5 ton vid toppfarten 65 km/h, säger Tero Saari. Vid 50 km/h är lastkapaciteten redan 7,9 ton. Detta innebär att du i en tandemaxelkonfiguration kanske kan bära upp till två kubikmeter mer jord eller sand, till exempel.

Som ersättning för den gamla versionen kommer det nya Nokian CT däcket 600/55R26.5 att göra det dagliga arbetet ännu mer produktivt för släpvagnsanvändare – vilket ska visa hur däcktekniken kan frigöra maskinens fulla potential.

– Förmågan att förflytta höga laster säkert, bekvämt och ekonomiskt är vad Nokian CT släpdäck handlar om, sammanfattar Saari. Denna uppdatering tar hand om det även i framtiden.

About Joakim Held 974 Articles
DÄCKAVISEN är däck- och fälgbranschens första digitala tidning med nyheter om däck och fälg online. I vår tidning hittar du nyheter om däck, fälg, tillbehör, däckverkstäder och däckmaskiner både inom Sverige och internationellt. Vi vänder oss främst till däckverkstäder, däckgrossister, däckåterförsäljare, däcktillverkare, fälgtillverkare och generalagenter i däck- och fälgbranschen, Åkerier, Bilverkstäder, Bilåterförsäljare, Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen, Bilprovningsstationer m.fl. En oberoende däcktidning med nyheter om däck och fälg för hela däckbranschen!