Nokian återlanserar Nordman som självständigt varumärke
För att möta de växande och diversifierade konsumentbehoven presenterar Nokian Tyres en strategisk återlansering av Nordman™ som ett fristående däckmärke, målinriktat mot värderingsdrivna konsumenter. Den nya satsningen markerar en ambitiös utvidgning av företagets varumärkesportfölj och syftar till att förenkla valprocessen för konsumenterna genom att erbjuda två klart definierade produktfamiljer.
Från och med nu kommer Nokian Tyres att erbjuda sina produkter under två separata varumärken: det etablerade huvudvarumärket Nokian Tyres® och det nyligen självständiga Nordman™. Medan Nokian Tyres® kommer att fortsätta fokusera på att erbjuda den senaste och mest avancerade däcktekniken, kommer Nordman™ att erbjuda pålitlig och beprövad teknik som tillgodoser olika konsumentbehov.
Anna Hyvönen, Nokian Tyres EVP för personbilsdäck och Vianor, underströk företagets åtagande att stärka sitt erbjudande genom detta drag. “Vi kommer att kunna betjäna våra nordiska kunder med den mest omfattande produktportföljen på marknaden och stödja tillväxten i Nordamerika”, sa hon.
Nordman™, som ursprungligen lanserades år 2004, gör comeback med en uppfriskad logotyp, visuell design och en ny slogan: “NORDMAN – TIRES FOR YOUR DIRECTION™”. De första produkterna att släppas under det nylanserade varumärket är de dubbade vinterdäcken NordmanNorth™ 9 och NordmanNorth™ 9 SUV, vilka kommer att finnas tillgängliga hos Nokian Tyres återförsäljare i Norden, USA och Kanada från och med denna höst. I linje med företagets tillväxtstrategi kommer produktportföljen att utökas gradvis för att inkludera vinter-, sommar-, allväders- och helårsdäck, säkerställande bred marknadstäckning.
Med detta beslut ser Nokian Tyres fram emot att fortsätta vara en föregångare inom däckindustrin, med en förnyad inriktning på att erbjuda skräddarsydda lösningar som uppfyller de olika kraven och preferenserna hos dagens konsumenter.