Möt Continentals ambassadör Karin Jedselius

Karin Jedselius Ambassadör Continental Däck Sverige

Många känner säkert igen henne från Vägens Hjältar på Kanal 5 där Karin, även känd som ”Bärgar-Karin” är en av flera bärgare som tittarna får följa med bakom kulisserna. Vid årsskiftet inledde Continental Sverige och Karin Jedselius ett samarbete då Karin presenterades som officiell ambassadör för varumärket. I denna intervju möter vi nu Karin som berättar om hur karriären tog fart, livet bakom TV-kameran och hur en vanlig dag som bärgare kan se ut. 

Berätta kort – vem är Karin Jedselius?

Jag är en 35-årig tjej, bor ett par mil utanför Örebro tillsammans med mina två barn. Jag arbetar som bärgare på Assistancekåren i Örebro och har ett stort intresse för bilar och motorer – både i stort som smått.

Hur startade karriären?

Mitt yrkesliv inom lastbil/transport började 2007 efter att jag gått klart min gymnasiala fordonsutbildning med inriktning transport. Då satte jag mig i en timmerbil och som jag älskade det! 2013 började sedan nyfikenheten för bärgaryrket att växa samtidigt som jag kände att jag behövde testa på något annat än skogen. Jag ”hängde” ett tag hos Örebrobärgarna på min lediga tid och intresset växte bara mer och mer. Sedan 2015 så har jag arbetat som bärgare, åren går verkligen fort när man har roligt!

Hur gick tankarna när du tackade ja till Continentals förfrågan om samarbete?

När Continental hörde av sig och frågade om jag kunde tänka mig att vara ambassadör så kändes det så självklart, detta är verkligen någonting jag kan stå för och Continentals vision om noll tolerans av dödsfall i trafiken är ju någonting som vi alla strävar efter. Återigen, i mitt yrke ser jag många gånger vikten av säkerhet i trafiken och däcken är ett av dom viktigaste faktorerna och ett mycket viktigt ämne. Det är ett både spännande och viktigt uppdrag som jag är väldigt stolt över.

Vilka däck kör du – och varför?

Tungbärgaren som jag kör till vardags är rustad med Conti CrossTrac HS3 på framdäcken samt Conti CrossTrac HD3 på bakdäcken. Privat och till vardags kör jag Passat och på den sitter Continentals testvinnare PremiumContact 6. Under sommartid plockar jag ut sommarbilen – en Chevrolet Camaro cabriolet, och på den sitter ett par andra testvinnare från Continental, SportContact 6. Varför valet föll på just dessa däck? För mig är det en självklarhet att välja det bästa både för min egen, mina barns och mina medtrafikanters skull.

Vad innebär säkerhet för dig?

Säkerhet är A och O för att undvika allvarliga olyckor. Ett välvårdat fordon utan brister, godkända däck och bilbälte är lika viktigt som att man är i god fysik för att köra sitt fordon. Att vara trött och okoncentrerad av olika anledningar kan vara minst lika förödande som att ha blankslitna däck på en isig väg. Har man ett jobb som jag så finns det alltid ett säkerhetstänk, både som bärgare och och privatperson. Säkerhet är extremt viktigt, är man medveten om risker så får man en mycket större respekt.

Vad ser du skulle krävas för att närma sig Noll-visionen?

Medvetenhet! Att folk blir medvetna om riskerna är nog det viktigaste av allt. Har man tänket ”det händer aldrig mig” så är man helt fel ute. Här tror jag att körskolor har en mycket viktig uppgift, redan innan man släpper ut en ny chaufför i trafiken så ska den chauffören vara medveten om vikten av att vara väl förberedd, att framföra ett fordon som inte har brister, att ha respekt för att det kan gå riktigt illa om man inte tänker på det. Det finns så mycket man skulle vilja banka in i huvudet på folk. Detta är ett ämne som jag verkligen kan relatera till och aldrig prata för mycket om.

Vad skulle du med erfarenhet säga är den vanligaste orsaken till att olyckor inträffar? Sommar kontra vinter.

Jag ser så mycket olika anledningar till att en olycka sker. Den största anledningen är nog ändå bristen på koncentration och att visa respekt och hänsyn till våra medtrafikanter – tyvärr. Många far fram som rena egoister i trafiken. Sommartid är det ofta mycket mer trafik i rörelse än vintertid, vi är fler som ska samsas om vägarna och då brister tålamodet hos många vilket leder till onödiga olyckor. Vintertid skulle jag nog säga att det vanligaste är rena halkolyckor, folk kör ofta över sin förmåga, har alldeles för dåligt tilltaget med tid och stressar, då händer olyckor lätt. Oavsett årstid så ser man också allt för ofta bristen på bra däck, där tror jag att man kan minska ett stort antal olyckor om man ökar medvetenheten i vikten att bra däck.

Hur skulle du beskriva en vanlig dag på jobbet?

En ”vanlig” arbetsdag finns knappt i bärgaryrket, man vet aldrig hur dagen kommer att se ut när man vaknar på morgonen. Men allt som oftast så börjar skiftet med en kopp kaffe och lite skitsnack med kollegorna, efter det så brukar jobben rulla in. När det är lugnt på jobbfronten så är det stort fokus på vård och service av våra fordon, det är alltid viktigt att bärgningsbilarna är i gott skick och att allt ser snyggt och prydligt ut. I en tungbärgare finns det mycket grejer och verktyg som ska underhållas. När arbetsdagen slutar – det vet man aldrig.

Vi har under fyra säsonger nu kunnat följa dig i Vägens Hjältar på Kanal 5 – vad har programmet inneburit för dig?

Att medverka i programmet har inneburit en hel del uppmärksamhet såklart. Men framförallt så har det gett mig en stor chans att få visa att kvinnor också kan komma långt i ett såpass mansdominerat yrke.

Varför tror du det är så – att yrket är så mansdominerat?

Just inom bärgaryrket så tror jag att tjejer kanske inte riktigt vågar ta plats – vilket är synd! Men något riktigt bra svar har jag ärligt talat inte.

Hur många kvinnliga kollegor har du?

Vi är ett fåtal tjejer i hela Sverige. Här i Örebro är jag ensam tjej. Däremot i transportbranschen i stort så tycker jag mig se att antalet kvinnor har ökat de senaste åren. När jag gick ut skolan -07 så var man verkligen ensam som tjej – så är det inte längre. Kul tycker jag!

Vad är ditt tips till tjejer som funderar på att ta sig in i branschen?

Är man tjej och tycker bärgaryrket verkar intressant så är mitt tips att ta steget, hör av dig till närmaste bärgningsfirma och fråga om du får vara med och framförallt visa att du har ett intresse. Inom bärgningen krävs ingen speciell utbildning men man måste däremot ha intresset och viljan att lära sig. Eftersom de flesta bärgningsbilar är tyngre än en vanlig personbil så är en behörighet till lastbil på körkortet dessutom ganska viktigt. Men du kan ju fortfarande åka med och lära dig yrket innan du bestämmer dig för att ta körkort för lastbil.

Vad är det roligaste kontra svåraste med att spela in? Och hur är det att ständigt ha följe av ett kamerateam?

He he, ja det här med att vara TV-stjärna är verkligen ingen dans på rosor. Tiden vi lägger bakom kamerorna är ett enormt arbete. Att ständigt ha ett kamerateam hack i häl som ber en att göra saker samtidigt som man ska göra sitt jobb på ett proffsigt sätt är inte alltid det lättaste. De är lite som hackspetten i Kalle anka på julafton haha. Men vi har också extremt kul, det är mycket tok som händer som tittarna aldrig får se. Men vem vet, det kanske kommer ett bloopers program någon gång.

Det blir ju mycket tid i lastbilen för dig – vad strömmar ur dina högtalare under dina turer?

Oj, ja många mil blir det för mig både i jobbet och privat. Och jag är en riktig allätare när det kommer till musik, variation är det bästa tycker jag. När man sitter och kör långt får det inte bli för enformigt så man blir trött och tappar koncentrationen. Men jag är nog mest en rocktjej, åker gärna på rockkonserter och jag är ett mycket stort fan av det danska bandet Volbeat.

Om du skulle få önska fritt – vem skulle du vilja ha med dig i lastbilen under en arbetsdag?

Denna var svår! Det finns så många som jag vill ha med mig, självklart så skulle jag gärna ha med mig både barn och pojkvän. Men om jag kunde spola tillbaka tiden så skulle jag nog helst ha sällskap av min hund Nella som tyvärr inte längre finns kvar. Hon hade varit den perfekta co-drivern.

Vad skulle du säga är den viktigaste uppgiften i ditt arbete?

För mig är det viktigaste att ta väl hand om kunden och dess fordon, ofta är det ett trauma i stort eller i smått oavsett vad som hänt med kundens fordon. Oavsett om det är en våldsam kollision eller om så bara en liten punktering så är det viktigt att kunden känner tillit och att jag tar väl hand om deras ägodel.

Vi vet att du inte bara är bärgare utan också mamma till två barn – hur ser fritiden ut?

Det stämmer, jag är mamma till två underbara barn på 11 och snart 6 år. Barnen är hos mig varannan vecka och då går givetvis all ledig tid åt till att vara den bästa mamman jag kan vara. Vi är en aktiv familj och jag tar gärna med mig barnen ut på upptåg, det kan vara allt från skidåkning till biobesök, jag gillar att ge barnen utmaningar och se dem utvecklas. Mina egna intressen varierar, jag älskar att testa nya saker, är ibland alldeles för envis för mitt eget bästa men testar man inte gränserna så vet man ju inte. Men visst – motorintresset väger högst, ett intresse som jag också delar med min pojkvän. Just nu så har vi varsin Chevrolet Camaro, en årsmodell -18 och en -67. I garaget står även en Volvo Amazon kombi samt en liten husvagn. Två projekt med tanken att de båda ska rulla ute på vägarna till sommaren. Vintertid åker jag gärna snöskoter, det är bland det roligaste och härligaste som finns.

Vad gör du helst på en ledig helg?

Helgerna ser väldigt olika ut beroende på hur arbetsveckan varit, har jag haft en tuff vecka så föredrar jag en lugn helg och då gärna ute i skogen och naturen där jag alltid hittar ny energi, jag älskar skogen. Allra helst åker jag upp till Jämtland och andas fjäll luft. Allt som oftast är det dock full fart på lediga helger, gillar inte att rulla tummar och blir lätt rastlös om jag inte har något planerat.

Har din syn på säkerhet förändrats sen du fick barn?

Oh ja, innan jag fick barn så var jag definitivt mer egoistiskt i mitt säkerhetstänk, då tänkte man nog inte lika mycket på hur hårt andra kan drabbas på grund av mina brister i säkerhet. För mig är det lika viktigt att mina barn är säkra i alla situationer som det är att även lära dem vikten av ett säkerhetstänk.

Vilket säkerhetstips vill du skicka med till yrkesförare samt privatpersoner som är ute och kör på vägarna?

Som yrkesförare har man ett extremt stort ansvar gentemot sina medtrafikanter, där är mitt tips att alltid vara ett gott föredöme. Se till att fordonet du framför är i gott skick med bra däck, kör pigg och utvilad och var ödmjuk – visa att du är en professionell yrkeschaufför. Till privatpersoner är tipset i stort sett detsamma. Visa hänsyn, ta god tid på sig, se till att hålla avstånd, sluta stressa – det är bättre att bli sen fram till målet än att inte anlända alls..

Till sist – vad står på resten av agendan i år? Och – blir det ytterligare säsonger?

I och med rådande förhållanden på grund av Covid 19 så är resten av året minst sagt lite oklart, det är mycket av årets inplanerade event som är inställda osv. Men med all säkerhet så kommer mitt samarbete med Continental att fortskrida där jag bland annat kommer gästa podden ”På väg med Continental”. Man kommer även kunna följa mig och mitt arbete på sociala medier och självklart även i TV-rutan på Kanal 5. Vi filmar för fullt och i nuläget vet jag att ytterligare minst en säsong av Vägens Hjältar kommer sändas.

Profilbild
About Joakim Held 482 Articles
Nyheter inom däck- och fälgbranschen