Minskat rörelseresultat för Hankook
Hankook Tire tillkännagav företagets finansiella resultat för första kvartalet 2022 med en konsoliderad global försäljning på 1 790,6 miljarder KRW (1 323,9 miljoner EUR) och ett rörelseresultat på 126,0 miljarder KRW (93,1 miljoner EUR).
Med utmaningarna som den osäkra globala affärsmiljön visade under det första kvartalet 2022, såg företaget en minskning med 32,2 procent i rörelseresultatet jämfört med föregående år. Denna minskning har till stor del berott på de eftersläpande effekterna av de pågående störningarna i den globala leverantörskedjan, stigande råvarupriser, covid-19 samt geopolitiska frågor.
Företagets försäljning fortsatte dock att öka med en ökning på 10,8 procent på årsbasis genom effektiva prissättnings- och distributionsstrategier i större regioner. Framför allt fortsatte försäljningen av däck med stor diameter (18 tum och större) att driva tillväxten och stod för 39 procent av företagets totala försäljning, vilket är en ökning med 1,3 procentenheter i jämförelse med föregående år. Regionerna Korea, Kina och Europa har spelat en nyckelroll i försäljningstillväxten. Andelen försäljning av däck med stor diameter för bilar på den kinesiska marknaden var 49,1 procent, en ökning med 8,6 procentenheter på årsbasis, medan de koreanska och europeiska marknaderna ökade med 2,3 procentenheter respektive 0,9 procentenheter på årsbasis. Även den amerikanska marknaden visade en stadig återhämtning under första kvartalet.
Hankook fortsatte att utöka sin portfölj av originalutrustning (OE) för flaggskeppsmodeller och elfordon från tillverkare av premiumbilar. Under första halvåret började företaget leverera OE-däck till BMW:s första helelektriska 4-dörrars Gran Coupé, BMW i4, samt till Mercedes Benz lyxiga Sedan S-klass.
Hankook har dessutom introducerat sin första däckfamilj som är speciellt designad för högpresterande elfordon. iON-produkterna (uttalas /ai’on/) kommer att finnas i tre utföranden: sommardäck, vinterdäck och året-runt-däck. iON kommer börja rullas ut från och med maj med start i Europa, för att sedan utökas till andra marknader globalt i augusti.
Hankook Tire siktar på att uppnå tvåsiffrig tillväxt i år och öka sin andel av försäljningen av stora däck till 42 procent av den totala försäljningen av bildäck. Hankook kommer att skärpa sitt fokus på att ta ett ledarskap inom segmentet för elfordonsdäck, stärka samarbetet med ledande biltillverkare och utöka regionala distributionskanaler och försäljning.
Koncernresultat för första kvartalet 2022
(Enhet: miljarder KRW) | Q1 FY 2021 | Q4 FY 2021 | Q1 FY 2022 |
Försäljning | 1,616.8 | 1,888.4 | 1,790.6 |
Rörelseresultat | 186.0 | 88.3 | 126.0 |
(Enhet: Million USD) | Q1 FY 2021 | Q4 FY 2021 | Q1 FY 2022 |
Försäljning | 1,451.2 | 1,596.0 | 1,486.0 |
Rörelseresultat | 166.9 | 74.6 | 104.5 |
(Enhet: miljoner EUR) | Q1 FY 2021 | Q4 FY 2021 | Q1 FY 2022 |
Försäljning | 1,204.2 | 1,396.2 | 1,323.9 |
Rörelseresultat | 138.5 | 65.2 | 93.1 |
*Växlingskurs:
Q1 FY 2021 | Q4 FY 2021 | Q1 FY 2022 | |
USD / KRW | 1,114.05 | 1 183,17 | 1,204.95 |
EUR / KRW | 1,342.62 | 1 352,51 | 1,352.44 |
(ANMÄRKNING: Genomsnittliga växelkurser för den givna årsperioden, är hämtade från Korea Exchange Bank)