Michelin världens mest värdefulla däckvarumärke
Varumärket Michelins värde har under 2017 ökat med cirka 30 procent till 7,9 miljarder US-dollar i Brand Finance senaste topp 10 ranking för däckvarumärken. Som ett resultat är Michelin nu världens mest värdefulla däckvarumärke.
Enligt Brand Finances uppgifter är varumärket Michelin nu värt $ 7,9 miljarder. Den kraftiga ökningen (+ 30%) innebär att de nu överträffar tidigare ledaren Bridgestone, som såg sitt varumärkesvärde sjunka med 6 procent till 7 miljarder dollar, vilket resulterade i fall från första till andra position i Brand Finance årliga topp 10 ranking för däckvarumärken.
Alex Haigh, chef för Brand Finance, kommenterade: “Ett starkt varumärke handlar om mer än marknadsföring. Michelin har startat direktförsäljning av däck till kunder genom butiker och internet, ett drag som hjälper till att bygga ett direkt förhållande till konsumenterna och låter företaget samla värdefulla uppgifter”
Rank 2018 | Varumärke | Värde USD | % Förändring |
1 | Michelin | 7.9 | 30% |
2 | Bridgestone | 7.0 | -6% |
3 | Continental | 4.8 | 32% |
4 | Goodyear | 2.2 | 4% |
5 | Dunlop | 2.0 | New |
6 | Hankook | 1.6 | 15% |
7 | Pirelli | 1.5 | -16% |
8 | Maxxis | 0.9 | 10% |
9 | Yokohama | 0.8 | -18% |
10 | Sumitomo | 0.6 | -62% |