Michelin rapporterar ökad försäljning
Trots en allt mer turbulent miljö rapporterade Michelin 17,2 miljarder euro i försäljning för de nio månaderna som slutade den 30 september 2021, en ökning med 15,6 %. Koncernen upprätthåller sin prognos för 2021.
Michelin finansiell information för tredje kvartalet 2021
Den miljö som koncernen för närvarande verkar i kännetecknas av:
- Den ihållande hälsokrisen.
- Omfattande störningar i alla leverantörskedjor.
- Stigande råvaror, logistik och nu energikostnader.
- Förvärrad brist på arbetskraft i Nordamerika och, i mindre utsträckning, i Europa.
I denna miljö, och med mindre gynnsamma jämförelser än under första halvåret, såg efterfrågan på däck följande rörelser under tredje kvartalet:
- På marknaderna för däck för personbilar och lätta lastbilar, en brant minskning på 21 % i segmentet Original Equipment, främst på grund av den fortsatta bristen på halvledare och stabila volymer i ersättningssegmentet.
- På marknaderna för lastbilsdäck, en kraftig ökning med 7 % utanför Kina och en kraftig minskning med 30 % i Kina.
- Fortsatt efterfrågan inom specialverksamheterna, med en särskilt stark återhämtning i segmenten Original Equipment Construction och Agricultural däck.
Med en försäljning på 6 miljarder euro under tredje kvartalet, slutade den konsoliderade försäljningen de första nio månaderna på 17,2 miljarder euro, en ökning med 15,6 % jämfört med föregående år:
- 8% tillväxt i däckvolymer, varav 1,3% under tredje kvartalet.
- En ökning med 4,1% från däckens prismixeffekt, vilket återspeglar:
-
- prishöjningar genomförda för att kompensera stigande kostnader,
- fortsatt förbättring av produktmixen, med marknadsandelsökningar för Michelin i 18-tumsdäck och större,
- en gynnsam OE/Ersättningsmix i däckbranschen för personbilar och lätta lastbilar.
-
- En ökning med 5,8 % av försäljningen av icke-däck.
- En minskning med 3,5 % på grund av ogynnsam valutaeffekt.
– Trots den ihållande hälsokrisen visade koncernen en mycket solid utveckling. I denna ovanliga miljö, som fortfarande plågas av stora störningar i våra leveranskedjor och kraftiga toppar i energikostnader och andra kostnader, vill jag än en gång uttrycka min uppskattning till alla våra team. Tack vare deras engagemang och hårda arbete har koncernen ytterligare visat sin motståndskraft och kan fortsätta sin ambitiösa tillväxtstrategi, säger Florent Menegaux vd Michelin koncernen.
Prognos
Under 2021, i en fortfarande mycket svår miljö, förväntas marknaderna för däck för personbilar och lätta lastbilar växa med 6 % till 8 % under året, påverkad av halvledarbrist, medan marknaderna för lastbilsdäck bör återhämta sig med 6 % till 8 % och Specialmarknader bör se en ökning på 9% till 11%. Med undantag för eventuella nya systemeffekter från Covid-19 [1] och med antagande om tillväxt över marknader i sin försäljning, bibehåller Michelin helårsmålet om segmentets rörelseintäkter på över 2,8 miljarder euro vid konstanta växelkurser och strukturellt fritt kassaflöde [ 2] på mer än 1 miljard euro.
[1] Allvarliga störningar i försörjningskedjan eller begränsningar av rörelsefriheten som skulle resultera i en betydande nedgång på däckmarknaderna.
[1] Fritt kassaflöde anges före utdelningar och finansieringstransaktioner. Det motsvarar nettokassa från den löpande verksamheten minus nettokassa som används i investeringsverksamheten, justerat för nettokassaflöden hänförliga till finansiella tillgångar för kontanthantering och upplåning av säkerheter.