Michelin rapporterar ökad försäljning
Den konsoliderade försäljningen ökade med 18,7 % under de första sex månaderna 2022, medan segmentets rörelseintäkter ökade med 7,7 % till 1,5 miljarder euro. Michelin implementerar sin strategi i en turbulent miljö och bibehåller sin ekonomiska vägledning för året.
I en marknadsmiljö som drabbats av de systemiska effekterna av konflikten i Ukraina och hälsokrisen ökade försäljningen med 18,7 % till 13 289 miljoner euro
- Störningar i försörjningskedjan och kostnadsinflationen intensifierades under perioden, vilket drog ner däckmarknaderna till den lägre delen av prognoserna.
- Däckvolymerna minskade med 2,2 %; exklusive försäljningen i Östeuropa och Kina var dessa volymer stabila.
- Försäljningen av icke-däck tog ytterligare fart och steg med 18 %.
- Däckprismixeffekten ligger på 13,9 %, vilket återspeglar koncernens beslutsamhet att kompensera kostnadsinflationen.
- Positiv valutaeffekt på 5,2% främst på grund av US-dollar.
Koncernens nettoresultat landade på 843 miljoner euro, inklusive en nedskrivning på 202 miljoner euro relaterad till stängningen av verksamheten i Ryssland.
Det fria kassaflödet före förvärv uppgick till 1 014 miljoner euro, eftersom förbättringen av EBITDA till 2 439 miljoner euro motverkades av inflationens inverkan på rörelsekapitalbehovet. Tillbaka till en vanlig säsongsvariation kommer koncernens kassaöverskott för året att genereras av affärerna under andra halvåret.
Marknadsprognoserna har sänkts för att återspegla osäkerheter i den globala ekonomiska tillväxten. Däckmarknaderna för personbilar och lätta lastbilar förväntas nu sluta året mellan +2% och -2%, marknaderna för lastbilsdäck att växa med mellan 2% och 6% och specialmarknaderna att växa med mellan 4% och 8%.