Michelin förvärvar utestående aktier i Le Fooding®
Michelin förvärvar alla utestående aktier i Le Fooding® tre år efter att de två företagen först började samarbeta. Affären är kulmen på ett avtal som tecknades med grundarna av Le Fooding® 2017 – efter att Michelin förvärvat en andel på 40% av aktierna – vilket gav Michelin framtida förvärv av återstående intresse.
Med denna transaktion fortsätter Michelin sin tillväxtstrategi inom livsstilssegmentet efter förvärvet av Tablet 2018, en specialbutik för lyxhotell, och förvärvet av Robert Parker Wine Advocate (RPWA), den ledande internationella guiden för fina viner, 2019.
– Le Fooding® firar 20-årsjubileum om bara några dagar, det är ett varumärke fullt av inspiration och innovativ anda och är nu väl förankrat i det franska medielandskapet. Grundarna Alexandre Cammas och Marine Bidaud, vars initiativ, energi och talang jag beundrar, har gjort det till en nyckelaktör i Frankrikes restaurang-, boende- och barguidesegment, där vi är fast beslutna att fortsätta investera och utveckla. Med Le Fooding rundar vi av vårt utbud av restauranger och hotellrekommendationer för resenärer och matälskare över hela landet, säger Manuel Fafian som är chef för affärsupplevelser på Michelin.
Michelin kommer att fortsätta utveckla Le Fooding® i linje med sin grundläggande livssyn, med fokus på att främja den digitala omvandlingen och stärka magasinets verksamhet. Enheten behåller sitt namn, dess redaktionella oberoende och sin egen val av mötesplatser. Alexandre Cammas kommer att avgå som ordförande för att bli redaktionschef för Le Fooding®. Ett nytt styrningssystem kommer att tillkännages under de kommande veckorna.
Le Fooding® har för närvarande mer än sex miljoner läsare och cirka 400 000 online-följare, med ett urval av över tusen restauranger och hotell.