Michelin förvärvar e-handel i Frankrike
Michelin förvärvar 100% av ägandet i Allopneus SAS, ett franskt e-handelsbolag som säljer däck och däckservice online till privatpersoner. Sedan 2015 har Michelin ägt 40% av företaget, grundat 2004 av familjen Blaise.
Med detta förvärv befäster Michelin sin e-handelsnärvaro i Frankrike. Koncernen avser att utveckla sin kunskap om kundbeteende och inköpsprocessen och därmed fortsätta att erbjuda bästa möjliga upplevelse, från informationssökning på nätet, fram till däckmontering.
Utvecklingen av e-handel är en av däckmarknadens strukturella trender. Att söka information online har därför blivit ett viktigt steg för 2 av 3* bilister under ticen före köp av nya däck. Idag slutför 15% av kunderna sitt köp online – en trend som förväntas stärkas under de kommande åren.
Allopneus har sitt säte i Aix-en-Provence och har upplevt och stark tillväxt sedan 2004. Företaget står för närvarande för 40% av den franska marknaden för onlinedäckförsäljning till privatpersoner. Allopneus sysselsätter 292 personer, arbetar med 6000 monteringpartners och har ett logistikcenter i Valence. Varje år säljer företaget cirka 3,6 miljoner personbilsdäck och har cirka 27 miljoner besök på sin webbplats.
Förvärvet av 100% av ägandet i Allopneus SAS förutsätter godkännande från den franska konkurrensmyndigheten.
*Michelin -data