Michelin förvärvar CAMSO och stärker sitt erbjudande inom OTR
Michelin förvärvar Camso Group, den Quebec-baserade tillverkaren av larvband och terrängdäck och planerar nu att kombinera verksamheten med egna OTR-avdelningen till en ny division som ska vara baserad i Quebec.
Michelin har gått med på att betala 1,45 miljarder dollar för Camso, vilket det franska företaget säger representerar ett företags värde på 1,7 miljarder dollar, eller en multipel av 8,3 gånger EBITDA efter synergieffekter. Transaktionen påverkar inte Michels finansiella ställning.
Michelin säger också att affären – med förbehåll för “sedvanliga godkännanden” – gör att bolaget blir en klar ledare inom OTR och entreprenaddäck, med 26 fabriker, cirka 12 000 anställda och en årlig försäljning på över 2 miljarder dollar.
Genom studier och diskussioner med Camso har Michelin identifierat betydande möjligheter att öka försäljningen och sänka kostnaderna och dra nytta av 55 miljoner dollar i synergier innan 2021.
“Michelin och Camso har många gemensamma värden”, sa Michelin vd Jean-Dominique Senard. “Detta förvärv är en ömsesidig möjlighet. Michelin kommer att dra nytta av alla Camso´s kompetenser inom marknaden och Camso kring hela sortimentet av Michelin s expertis på marknaden för specialdäck.”
Camso verkställande direktör Pierre Marcouiller kallade affären ett “fantastiskt tillfälle för Camso på grund av likheten mellan våra kulturer och vår tillväxtpotential.
“Camso kommer att uppnå sin ambition att bli den globala ledande marknadsledaren och kommer att bidra med sitt dynamiska team, dess tekniska och tillverkande tillgångar och dess kundfokuserade tankegång. Transaktionen har fått stöd av alla Camso`s aktieägare.”
Verksamheten kommer att dra nytta av sakkunskapen hos Camso`s ledningsgrupp och Michelins långvariga närvaro i Kanada, både i Laval, Quebec och i Nova Scotia, sa Michelin.
Med en årsomsättning på 1 miljarder dollar är Camso marknadsledande inom gummiprodukter för jordbruksmaskiner och snöskotrar, och i solida och däck för materialhanteringsutrustning. Det står också bland de tre bästa aktörerna på byggmarknaden, enligt Michelin.
Företaget har mer än 7.500 anställda i 27 länder vid 24 fabriker – däribland däckanläggningar i Argentina, Brasilien, Kina, Sri Lanka och Vietnam – fyra forsknings-och utvecklingscentra och dussintals distributionspartners i mer än 100 länder. Dess amerikanska huvudkontor och det primära däckdistributionscentret finns i Charlotte, N.C.
Företaget har sina rötter från 1982 när ett par entreprenörer bildade Camoplast och förvärvade Bombardier Ltd.s spårverksamhet med fokus på snöskoterspårsystem. De har expanderat till cirka 7 procent per år sedan 2012.
Om affären går igenom skulle detta bli det tredje stora förvärvet för den franska däcktillverkaren på nio månader.
I oktober förvärvade Michelin Lehigh Technologies L.L.C.
I maj slutförde Michelin förvärvet av Fenner P.L.C., en Hessle.