Michelin förnyar racing med simuleringsteknik
Michelin leder däckutvecklingsrevolutionen med avancerad simulering för optimal racingprestanda och mobilitet.
Med ny teknik i fokus, har Michelin, en pionjär inom däckteknologi, utvecklat avancerade simuleringsmetoder för att förbättra prestanda och rörlighet för både tävlingsbilar och serieproducerade sportbilar. Vid den kommande Le Mans 24-timmars 2023 kommer alla prototyper inom den främsta Hypercar-klassen att köra på däck som helt har utvecklats genom simuleringsprogram.
Enligt Michelin har denna teknik blivit en oumbärlig del i företagets samarbeten med partner inom bilindustrin. Genom att kombinera matematisk modellering med simulatorer kan Michelin avgöra de bästa däckstorlekarna och teknikerna för nya bilmodeller utifrån deras tekniska egenskaper och viktfördelning.
Michelins simuleringsmetod bygger på databehandling och avancerade matematiska algoritmer, vilket befäster företagets status som tekniskt ledande och datadrivet. Denna teknik minskar miljöpåverkan från forskning och utveckling, ger verkliga besparingar jämfört med traditionella utvecklingscykler, och förbättrar företagets arbete med sina partners och fordonstillverkare.
Tekniken involverar reproduktion av den dynamiska verkligheten genom interaktion mellan tre digitala modeller: en för banans egenskaper, en för fordonets chassi, och en för däckens beteende. Förare kan i en simulator testa olika däcktyper under en rad olika förhållanden.
I linje med denna utveckling har Michelin nyligen förvärvat Canopy Simulation, ett världsledande företag inom simulering av varvtider. Canopy erbjuder ett av marknadens mest avancerade simuleringsverktyg, som kombinerar krets-, bil- och däckmodeller för att simulera den perfekta “virtuella förarens” insats.
Michelin har länge varit pionjär inom användning av matematisk simulering, och introducerade matematiska programvaror för datahantering inom motorsporten redan för 30 år sedan. Företagets forskningsteam har sedan dess kontinuerligt utvecklat och förbättrat deras teknik, vilket har gett Michelin en unik expertis inom matematisk databehandling och positionerat dem i framkant när det kommer till modellering och simulering av däck.